RAJD POLSKI 2014: OGIER LIDEREM, KUBICA GONI (1. ETAP)

RP 1_1

Kierowcy Volkswagen Motorsport zdominowali walkę na piątkowym etapie Lotos 71. Rajdu Polski, który w części odbył się na Litwie. Sebastien Ogier i Andreas Mikkelsen wygrali cztery z pięciu rozegranych prób.

Jedna z nich padła łupem Madsa Ostberga (Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team). Przed dwoma kolejnymi etapami przewaga aktualnego mistrza świata, Ogiera nad 25-letnim Mikkelsenem wynosi zaledwie 0,9 sekundy.

sponsorenault1


Zobacz także:
RAJDY
RAJD POLSKI 2014


Po wczorajszym dachowaniu z dobrej strony pokazał się Robert Kubica, który awansował na 8. miejsce.

Po trzech czwartkowych odcinkach specjalnych, 68 załóg startujących w Lotos 71. Rajdzie Polski udało się na Litwę, gdzie po raz pierwszy w historii zawitały Rajdowe Mistrzostwa Świata. Zanim jednak załogi przekroczyły granicę, musiały się one zmierzyć z liczącą 12,89 km próbą Wieliczki, która zlokalizowana była w okolicach Olecka.

Na pierwszym oesie piątkowego etapu najlepszy czas uzyskał Andreas Mikkelsen dzięki czemu norweski zawodnik wysunął się na prowadzenie. Tuż za kierowcą Volkswagena Polo R WRC dość niespodziewanie znalazł się jadący Hyundaiem i20 WRC Nowozelandczyk Hayden Paddon. Polscy kibicie szczególnie byli zadowoleni z wyniku Roberta Kubicy, który na sprinterskich Wieliczkach uzyskał trzeci czas, tracąc do Mikkelsena zaledwie 1,1 sek.

Dzięki temu polski kierowca awansował z 12. na 10. pozycję. Liderujący po czwartkowej części rajdu Polski Sebastien Ogier stracił do zwycięzcy próby ponad 3 sekundy i spadł w klasyfikacji generalnej na 2. miejsce.

Po wjeździe na Litwę załogi zmierzyły się z dwiema próbami, po czym udały się na zdalny serwis zlokalizowany w malowniczych Druskiennikach. Pierwszy z OS-ów o nazwie Kapciamiestis na skutek zniszczonej nawierzchni spowodowanej opadami deszczu został skrócony z pierwotnych 26,61 km do 12,92 km. Na tym odcinku najlepszy okazał się Mads Ostberg w Citroenie DS3 WRC, dla którego było to pierwsze OS-owe zwycięstwo w Lotos 71. Rajdzie Polski. Ze względu na miękką nawierzchnię, zawodnicy startujący z przodu mieli ułatwione zadanie i osiągali wyraźnie lepsze czasy. Tym razem Andreas Mikkelsen był wolniejszy od Sebastiena Ogiera.

Mistrz Świata zdołał zniwelować stratę do swojego kolegi z zespołu do zaledwie 0,1 s. Pechowcem pierwszej litewskiej próby był Michał Sołowow, który zbyt szybko wjechał w jeden z zakrętów i jego samochód dachował. Na skutek tego zdarzenia, które dodatkowo doprowadziło do urwania półosi trzykrotny rajdowy Wicemistrz Europy stracił niemal 10 minut i nie wystartował do kolejnej próby. Ostatecznie kierowca Forda Fiest RS WRC wycofał się z rajdu.

Na odcinku Margionys po raz kolejny okazało się, że kierowcy z jadący na początku stawki są w uprzywilejowanej sytuacji. Po trzecim oesowym zwycięstwie prowadzenie odzyskał Sebastien Ogier, a Jari-Matti Latvala zanotował trzeci czas, co dało mu awans na 4. pozycję w klasyfikacji generalnej przed wizytą w Druskiennikach.

Drugi przejazd odcinków Kapciamiestis i Margionys został odwołany z powodu zbyt dużej liczby kibiców na trasie a także zniszczonej nawierzchni oraz głębokich kolein powstałych po pierwszym przejeździe tych prób. W tej sytuacji zawodnicy powrócili do Polski, gdzie do rozegrania został drugi przejazd odcinka Wieliczki oraz superoesu Mikołajki Arena. Na Wieliczkach po raz kolejny najszybsi byli kierowcy Volkswagena. Podobnie jak podczas pierwszego przejazdu, najlepszy czas uzyskał Andreas Mikkelsen dzięki czemu młody Norweg po raz kolejny wysunął się na pozycję lidera. Kolejne przetasowanie nastąpiło na pozycjach 8. i 9.

Robert Kubica zanotował siódmy czas co dało mu awans do czołowej ósemki. Krakowianin skorzystał na pechu Thierry’ego Neuville’a. Lider zespołu Hyundaia pod koniec próby miał awarię hamulców i stracił niespełna 20 sekund.

Piątkowy etap zakończył drugi przejazd superoesu Mikołajki Arena. Podobnie jak w czwartek, najlepszy czas uzyskał Sebastien Ogier co dało francuskiemu kierowcy ponowne prowadzenie w rajdzie. Na liczącej zaledwie 2,50 km próbie Robert Kubica zanotował trzeci czas.

Zacięta walka trwa również w kategorii WRC 2, gdzie o czołowe pozycję walczą dwaj kierowcy Fordów Fiesta R5. Po piątkowym etapie na czele klasyfikacji znajduje się Estończyk Ott Tanak, który wyprzedza Fina Jariego Ketomę. Z rywalizacji o podium odpadł Karl Kruuda, który na drugim przejeździe odcinka Wieliczki zaliczył dachowanie. W mistrzostwach Junior WRC po piątkowej części Lotos 71. Rajdu Polski lideruje francuski zawodnik Stephane Lefebvre.

Po problemach z silnikiem w Fordzie Fiesta R5 na przedostatnim odcinku specjalnym, Maciej Oleksowicz i Michał Kuśnierz (na zdjęciu powyżej) byli zmuszeni przedwcześnie zakończyć dzisiejszą rywalizację w 71. Rajdzie Polski.

Sobota 28 czerwca będzie najdłuższym dniem w programie Lotos 71. Rajdu Polski. Zawodnicy pokonają aż dziesięć odcinków specjalnych o łącznej długości 161,58. Kluczowy dla losów rywalizacji może być podwójny przejazd próby Gołdap liczącej aż 35,17 km. Podobnie jak w czwartek i piątek zmagania zakończy Superoes Mikołajki Arena.

Klasyfikacja po OS 10:
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WR) – 47.22,4 min.;
2. Andreas Mikkelsen i Ole Floene (Volkswagen Polo R WRC) – 47.23,3 min.;
3. Mads Østberg i Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) – 47.41,9 min.;
4. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 47.54,4 min.;
5. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) – 48.02,4 min.;
6. Juha Hanninen i Tomi Tuominen (Hyundai i20 WRC) – 48.09,2 min.;
7. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) – 48.29,2 min.;
8. Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5 WRC) – 48.38,5 min.;
9. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 48.45,2 min.;
10. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta R5 WRC) – 48.43,8 min.

Źródło: rajdpolski.pl