TOKIO 2015: HONDA WPROWADZA CLARITY FUEL CELL

Honda at Tokyo Motor Show 2015

Podczas 44. salonu samochodowego w Tokyo Motor Show Honda prezentuje kolejną generację samochodu napędzanego ogniwami paliwowymi – Clarity Fuel Cell.

Dzięki zastosowaniu najbardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych pojazd będzie pierwszym na świecie seryjnym sedanem na wodór.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

TOKIO 2015


 

Auto mieści zarówno stos ogniw paliwowych, jak i układ napędowy pod maską, pod którą w tradycyjnych samochodach spalinowych znajduje się silnik i skrzynia biegów. Zasilany wodorem model Clarity Fuel Cell będzie dostępny w sprzedaży w Japonii od początku 2016 roku.

Honda_fiel2t

Zespoły samochodu rozplanowano zgodnie z zasadą „maksimum dla człowieka, minimum dla maszyny”. Poprzez minimalizację wymiarów elementów układu napędowego, udało się uzyskać wielkość wnętrza, która zapewnia komfortowe warunki podróży dla pięciu osób, tak jak w przypadku sedana z konwencjonalnym napędem. Udało się też zredukować wymiary stosu ogniw paliwowych i układu napędowego do rozmiarów silnika benzynowego V6 o podobnej mocy.

Pomimo niewielkiego rozmiaru układu napędowego rozwiązania techniczne pozwoliły uzyskać parametry stosu ogniw paliwowych o 33 proc. w stosunku do ogniw użytych zaledwie kilka lat temu w modelu FCX Clarity. Moc silnika elektrycznego zwiększono do 130 kW (177 KM), przy czym gęstość wytwarzanej energii zwiększyła się o 60 proc., do 3,1 kW/l.

Clarity Fuel Cell jest wyposażony w wysokociśnieniowy zbiornik paliwa umożliwiający przechowywanie wodoru przy ciśnieniu 70 MPa, co pozwoliło na zwiększenie zasięgu samochodu do ponad 700 kilometrów. Tankowanie trwa około 3 minut przy ciśnieniu wodoru 70 MPa i przy temperaturze 20°C.

Honda_fuel3t

Design i rażenia z jazdy

Nadwozie pokazanej na tarach motoryzacyjnych w Tokio Clarity Fuel Cell zostało zaprojektowane tak, by wyróżnić samochód na drodze. Reflektory wykonane w całości w technice LED, z ostrymi, smukłymi kształtami i 18-calowe aluminiowe obręcze kół z aerodynamicznym i stylowym wzornictwem podkreślają charakter auta.

Wnętrze Clarity Fuel Cell łączy zapewnia kierowcy komfortowe warunki jazdy. Zaawansowany interfejs zbudowano zgodnie z obowiązującą w Hondzie zasadą umożliwienia natychmiastowego rozpoznawania funkcji poszczególnych elementów i intuicyjnego ich używania.

Elektryczny silnik samochodu został zaprojektowany tak, by dobrze wykorzystywać wysoką moc ogniw paliwowych wspomaganych przez akumulator litowo- jonowy. Jest to silnik o dużej mocy i dobrych osiągach. Clarity Fuel Cell oferuje dwa tryby jazdy: tryb “Normal” zapewniający rozsądną równowagę pomiędzy zużyciem paliwa i osiągami oraz tryb „Sport”, którego priorytetem jest zapewnienie autu jak najlepszych przyspieszeń.

Honda_fuel4t

Honda Clarity Fuel Cell w Europe i udział w projekcie HyFIVE

Honda planuje wprowadzenie modelu Clarity Fuel Cell na rynki europejskie w ograniczonym zakresie już w 2016 roku. Honda jest jedną z pięciu firm samochodowych tworzących konsorcjum HyFive i w jego ramach dostarczy część samochodów w ramach floty 110 pojazdów, które będą na terenie Europy służyły do popularyzacji, promocji rozwoju, wykorzystania i prezentacji zalet tego nowoczesnego napędu.

W Wielkiej Brytanii Honda pracuje ze swoimi dostawcami w celu zachęcania do lokalnej produkcji i wykorzystania energii wodorowej poprzez uruchomienie zasilanej energią słoneczną stacji tankowania wodoru na terenie zakładów Honda of the UK Manufacturing w Swindon. Stacja ta będzie otwarta do użytku publicznego i będzie w stanie zapewnić tankowanie każdemu pojazdowi napędzanemu za pośrednictwem wodorowych ogniw paliwowych.

Honda_fuel5t

Dane techniczne Clarity Fuel Cell

– wymiary (dł. x szer. x wys. w mm): 4895 x 1875 x 1475;
– ilość miejsc: 5;
– zasięg (w km): ponad 700;
– czas tankowania (w min.): ok. 3;
– maksymalna moc ogniw paliwowych (kW): ponad 100;
– gęstość wytwarzania mocy w ogniwach paliwowych (kW/l): 3,1;
– maksymalna moc silnika (kW): 130;
– maksymalne ciśnienie wodoru w zbiorniku paliwa (MPa): 70;
– przechowywanie energii: akumulator litowo- jonowy.