TOYOTA: DRUGA GENERACJA MODELU MIRAI NA OGNIWA PALIWOWE

Toyota Mirai to sedan klasy premium z innowacyjnym elektrycznym napędem na wodorowe ogniwa paliwowe (FCEV), którego zatankowanie zajmuje tylko kilka minut.

Druga generacja modelu powstała na większej, bardziej zaawansowanej platformie GA-L, na której rozmieszczono 3 zbiorniki wodoru. Nowy, wydajny układ napędowy oraz większa liczba zbiorników pozwoliły zwiększyć zasięg auta nawet do 650 kilometrów.


Zobacz także:

MERCEDES-AMG: ZMODERNIZOWANY GT 63 S E PERFORMANCE JUŻ DOSTĘPNY
 

ROZMAITOŚCI


 

Toyota Mirai drugiej generacji oparta na zaawansowanej architekturze TNGA umożliwia korzystanie z najnowocześniejszych technologii i rozwiązań japońskiego koncernu. Wysokiej jakości materiały wpływają na komfort podróżowania, a zaawansowane systemy wsparcia kierowcy oraz supersztywna konstrukcja zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Toyota Mirai jest autem klasy premium z bogatym wyposażeniem w standardzie.

Zaprojektowanie nowej Toyoty Mirai na modułowej platformie z serii TNGA wiąże się z wieloma zaletami. Sięgnięcie po bardziej zaawansowaną płytę podłogową w pierwszej kolejności umożliwiło inżynierom udoskonalenie właściwości jezdnych. To zasługa sztywniejszej konstrukcji, większego rozstawu osi i nisko położonego środka ciężkości. Większa platforma pozwoliła również na zamontowanie trzeciego zbiornika na wodór, co przełożyło się bezpośrednio na zwiększenie zasięgu do ok. 650 kilometrów, a jednocześnie na uzyskanie idealnego wyważenia nadwozia w proporcjach (50:50).

Innowacyjna technologia wodorowa

Toyota Mirai jest wyposażona w zestaw ogniw paliwowych drugiej generacji. Sedan jest zasilany prądem, który powstaje na pokładzie dzięki zestawowi ogniw paliwowych. Elektrony oddzielają się od cząsteczek wodoru, generując prąd, zaś jony dodatnie łączą się z atomami tlenu, tworząc czystą wodę. Mirai jest napędzany przez zamontowany na tylnej osi silnik elektryczny o mocy 182 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynosi równo 9 sekund. Średnie zużycie wodoru waha się od 0,79 do 0,89 kg/100 km wg WLTP. Mirai nie tylko nie emituje spalin, ale oczyszcza powietrze podczas jazdy. Filtry we wlotach powietrza doprowadzanego do ogniw paliwowych zatrzymują do 99,9% niepożądanych cząstek, takich jak dwutlenek siarki (SO2), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe. Przejechanie 10 tysięcy km oczyszcza taką ilość powietrza, jaka wystarcza dla jednej osoby na rok.

Platforma GA-L

Większa platforma GA-L, na której zaprojektowana została Toyota Mirai (długość 4 975 mm, rozstaw osi 2 920 mm), umożliwiła zamontowanie zestawu ogniw paliwowych w przedniej części auta, pojemnych i lekkich zbiorników wodoru pod podłogą pojazdu, a silnika elektrycznego i niewielkiej baterii trakcyjnej nad tylną osią. Efektem tego są lepsze właściwości jezdne, większa stabilność i wzorcowe rozłożenie masy w proporcjach 50:50. Rozmieszczenie elementów układu napędowego przełożyło się także na większą przestrzeń w kabinie i bagażniku.

Wysokie noty w testach bezpieczeństwa

Dzięki architekturze TNGA nadwozie Mirai jest bardzo sztywne i zapewnia dobrą ochronę pasażerów w razie kolizji. W testach zderzeniowych Euro NCAP Toyota Mirai uzyskała maksymalne 5 gwiazdek. Badania Euro NCAP potwierdziły także skuteczność systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota T-MATE, które należą do standardowego wyposażenia auta. Inżynierowie Toyoty poświęcili także szczególną uwagę bezpieczeństwu napędu, w tym instalacji wodorowej, stosując wielokrotne zabezpieczenia wszystkich komponentów, zaworów i procesu tankowania wodoru.

Nowe rozwiązania w Toyocie Mirai z rocznika 2023

Na pokładzie Toyoty Mirai z rocznika 2023 nowością jest gniazdko 220 V zamontowane w bagażniku. Dzięki temu ekologiczne ogniwa paliwowe można wykorzystać do produkowania prądu, który później posłuży do ładowania urządzeń zewnętrznych. To rozwiązanie może okazać się przydatne w dłuższych podróżach lub sytuacjach awaryjnych, na przykład podczas przerwy w dostawie prądu.

Toyota Mirai 2023 otrzymuje także nowy system multimedialny Toyota Smart Connect Pro z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 12,3 cala, który współpracuje z 14-głośnikowym nagłośnieniem Premium Audio JBL. Na dużym ekranie możemy skorzystać z bezprzewodowego interfejsu Apple CarPlay i przewodowego interfejsu Android Auto lub z usług nawigacji satelitarnej Connected z dodatkowym trybem offline i 4-letnią darmową transmisją danych w standardzie. Wyposażenie modelu Mirai wzbogaciło się także o inteligentnego asystenta głosowego, a system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu zyskał funkcję automatycznego hamowania (RCTAB).

Bogate wyposażenie

Toyota Mirai występuje w dwóch wersjach wyposażenia – Prestige i Executive. Każda z nich już standardzie posiada zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy T-MATE, na którą składają się: inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (SC), asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA) oraz automatyczne światła drogowe (AHB). Ponadto samochód otrzymał w standardzie system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS), system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall) oraz system wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC) i zjazd ze wzniesienia (DAC).

Toyota Mirai już od 3479 zł miesięcznie w Leasingu KINTO ONE

Standardowe wyposażenie Toyoty Mirai w wersji Prestige obejmuje system multimedialny Toyota Smart Connect Pro z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 12,3 cala, nawigację Connected z 4-letnią darmową transmisją danych, nagłośnienie Premium Audio JBL z 14 głośnikami, dwustrefową klimatyzację automatyczną, podgrzewane fotele przednie, inteligentny kluczyk, główne światła Bi-LED, światła do jazdy dziennej w technologii LED oraz 19-calowe koła aluminiowe z oponami 235/55 R19. Toyota Mirai Prestige kosztuje od 323 900 zł i jest dostępna w leasingu KINTO ONE od 3497 zł/mc netto lub leasingu konsumenckim KINTO ONE od 4301 zł/mc brutto).

W wersji Executive do wyżej wymienionych elementów wyposażenia dochodzi monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor), bezprzewodowa ładowarka telefonu w konsoli centralnej, tapicerka ze skóry syntetycznej, podgrzewanie kierownicy i skrajnych foteli w drugim rzędzie oraz system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), układ detekcji przeszkód (ICS), zapobiegający kolizjom podczas manewrów, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem (RCTAB) i system adaptacyjnych świateł drogowych (AHS). Toyota Mirai Executive kosztuje od 338 900 zł i jest dostępna w leasingu KINTO ONE od 3790 zł/mc netto lub leasingu konsumenckim KINTO ONE od 4661 zł/mc brutto.

Dodatkowe udogodnienia

Wyższą wersję wyposażenia Executive można doposażyć o pakiet VIP w cenie 35 000 zł. W skład pakietu wchodzą 20-calowe felgi aluminiowe z oponami 245/45 R20, trzystrefowa automatyczna klimatyzacja, tapicerka z naturalnej skóry półanilinowej, wentylacja przednich foteli oraz pamięć ustawień fotela kierowcy i kolumny kierownicy. Lista dodatków powiększa się o wyświetlacz projekcyjny HUD na przedniej szybie, cyfrowe lusterko wsteczne z kolorowym wyświetlaczem, dach panoramiczny z elektrycznie sterowaną roletą oraz inteligentny system automatycznego parkowania SIPA. Z kolei w drugim rzędzie siedzeń pojawia się konsola centralna oraz panel sterowania funkcjami multimedialnymi.

Cennik Toyoty Mirai z rocznika 2023