TROPHEE ANDROS: ALAIN PROST W DACI LODGY GLACE

Uczestnicząc po raz trzeci w wyścigach Trophée Andros marka Dacia przedstawiła niezwykle oryginalny samochód − model Lodgy Glace. Do wyścigów wystawione zostaną dwa auta, a za ich kierownicą zasiądzie trzech znakomitych kierowców: Alain Prost, Nicolas Prost oraz Evens Stievenart!

Dacia Lodgy Glace to siostrzana, wyczynowa wersja nowego seryjnego samochodu rodzinnego, który zostanie zaprezentowany podczas Salonu Genewskiego w marcu 2012 roku. Jego nazwa będzie nawiązywała do idei przestrzeni i wartości rodzinnych. Po raz pierwszy w historii Trophée Andros do wyścigów stanie samochód typu MPV.

Na starcie każdego wyścigu kolejnego sezonu pojawią się dwa samochody Lodgy Glace: jeden z nich poprowadzi Alain Prost, który wyróżnił się zdobywając tytuł wicemistrza Trophée Andros sezonu 2010 i 2011 za kierownicą Dacii Duster Glace.

Pierwsze zawody sezonu 2011-2012 odbędą się 3 i 4 grudnia w Val Thorens.

W drugim Lodgy Glace zasiądzie jego syn Nicolas Prost oraz Evens Stievenart, kolega z zespołu Alaina Prosta i współzwycięzca finału na Stade de France. Więzy rodzinne i koleżeńskie w samochodzie rodzinnym to dobre połączenie, aby osiągnąć wspólny cel – zwycięstwo!

Samochód Lodgy Glace został skonstruowany specjalnie do udziału w tych nietypowych wyścigach uznawanych za jedne z najtrudniejszych w sporcie samochodowym. Regulamin techniczny Trophée Andros jest bardzo surowy. Stawia ograniczenia dotyczące wszystkich elementów samochodu (wymiary podwozia, skrzynia biegów, opony), w tym materiałów użytych do jego budowy. Do maksimum ogranicza skomplikowane i kosztowne rozwiązania technologiczne. Są to wyścigi, w których ceni się poszukiwanie prostych i pomysłowych rozwiązań, co jest w pełni zgodne z filozofią marki Dacia. Są to także zawody, w których trzeba wykazać się niezawodnością samochodów jak i skutecznością w ich prowadzeniu.

W samochodzie Lodgy Glace przygotowanym według ścisłej specyfikacji przez firmę Tork Engineering (projekt, produkcja, montaż) i firmę Sodemo (silnik), wykorzystano całe know-how Renault Sport Technologies (RST). W trakcie realizacji projektu, firma RST służyła swym doświadczeniem technicznym i sportowym. Spełniła rolę koordynatora prac partnerów technicznych projektu, specjalistów z różnych dziedzin (design, inżynieria), marki Dacia i kierowców jej zespołu.

W Lodgy Glace zastosowano zarówno rozwiązania wypróbowane w poprzednim modelu, Dacii Duster
Glace, jak i elementy opracowane specjalnie do nowego samochodu. Pod względem technicznym
w wyścigach Andros Trophee o wszystkim decydują drobne szczegóły, których znaczenie może być ogromne. Doświadczenia i wiedza zdobyta w trakcie poprzednich sezonów startów pozwoliły na przeprowadzenie dokładnej analizy, w wyniku czego wprowadzono ulepszenia w następujących elementach:

– zawieszenie: w ośrodku CERAM, na stanowisku badawczym z czterema siłownikami odtworzono warunki torów, na których rozgrywały się wyścigi ubiegłego sezonu − posłużyło to opracowaniu nowych ustawień zawieszenia w oparciu o nowe parametry skrętu osi;

– osiągi silnika: podczas ubiegłego sezonu, prace nad silnikiem koncentrowały się na uzyskaniu jak najlepszych osiągów na niskich obrotach. W tym roku znacznie poprawiono również maksymalną moc silnika.

 

 

DOSKONAŁY ZESPÓŁ

Z uwagi na szybkie zmiany stanu torów lodowych w zależności od warunków klimatycznych, Trophée Andros stanowi trudne wyzwanie dla kierowców. Precyzja, zręczność, pewna ręka i pomysłowość to niezbędne cechy każdego kierowcy biorącego udział w tych wyścigach. Andros Trophee jest także specyficznym sportem, gdzie osiąganie wysokich wyników jest tak samo ważne jak regularność.

Po zdobyciu dwóch tytułów wicemistrza w sezonach 2010 i 2011 było zupełnie naturalne, że Alain Prost i marka Dacia ponownie zdecydowali o wspólnym udziale w kolejnym sezonie decydując się na szersze zaangażowanie w tę przygodę i wystawienie drugiego samochodu Dacia prowadzonego przez syna Alana Prosta, Nicolasa oraz przez Evensa Stievenarta, który wspólnie z Alainem Prostem wygrał finał sezonu 2010 – 2011 na Stade de France. Wystawiając drugi samochód, Dacia daje dwóm młodym i utalentowanym kierowcom możliwość ścigania się w prestiżowych zawodach w utytułowanym zespole.

Mimo, że celem każdego kierowcy jest walka o indywidualne zwycięstwo, wspólnym dążeniem jest zdobycie pierwszego miejsca na podium w klasyfikacji zespołowej. To podwójne wyzwanie sprawi, że wyścigi będą jeszcze bardziej emocjonujące.

Alain Prost: Zarówno Nicolas jak i Evens uczestniczyli już w wyścigach Trophée Andros i obaj są pasjonatami tych zawodów. Z niecierpliwością oczekujemy na rozpoczęcie sezonu. Pomysł uczestniczenia w Trophée Andros jednocześnie w charakterze sportowych rywali i partnerów tego samego zespołu to zarówno dla nich, jak i dla mnie wielkie, sportowe wyzwanie.

Nicolas Prost: Czekam z niecierpliwością na chwilę, gdy zasiądę za kierownicą samochodu Lodgy Glace. Po moich dwóch zwycięstwach w Trophée Andros samochodów elektrycznych w 2010 i 2011 roku, chciałbym jak najszybciej stanąć ponownie na starcie. A możliwość zmierzenia się na torze z moim ojcem zapowiada się fantastycznie!

Evens Stievenart: Trophée Andros to dla mnie niepowtarzalna dyscyplina sportu samochodowego i zarazem wielka pasja. Te wyścigi wymagają niezwykle wysokich umiejętności jeśli chodzi o prowadzenie samochodu i jego ustawienia, i bezustannie sprawdzają umiejętności kierowcy. Ściganie się z Alainem i Nicolasem Prostem w jednym zespole, to sportowe wyzwanie, a także wielka przyjemność.

 

 

CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA SAMOCHODU
DACIA LODGY GLACE

Uklad jezdny
– typ: rurowy, wykonany ze stali;
– zawieszenie: dwa wahacze trójkątne, regulowane kolumny sprężyn i amortyzatorów Öhlins.

Silnik
– typ: VQ 30 produkcji Aliansu Renault-Nissan, V6 24-zaworowy;
– ustawienie: centralne z tyłu pojazdu;
– pojemność skokowa (cm3): 2 987;
– średnica x skok tłoka (mm): 93 x 73,3;
– moc maksymalna kW EWG (KM): 257 (355);
– prędkość obrotowa przy maksymalnej mocy (obr./min): 7 500;
– maksymalny moment obrotowy Nm EWG: 360;
– prędkość obrotowa przy maksymalnym momencie (obr./min): 5 500.

Układ przeniesienia napędu
– typ: cztery koła napędzane i skrętne;
– skrzynia biegów: sekwencyjna SADEV 6-biegowa;
– mechanizmy różnicowe: przedni i tylny o ograniczonym poślizgu.

Hamulce
– przód: tarcze stalowe Ø 300 mm;
– tył: tarcze stalowe Ø 265 mm;
– zaciski: Beringer 4-tłoczkowe.

Koła
– obręcze kół: 5,5’’ x 16’’ magnezowe;
– opony: Continental Ice Racing Contact 3.

Wymiary / masa
– długość: 4 001 mm;
– szerokość: 1 900 mm;
– rozstaw kół przednich/tylnych: 1 690 mm;
– rozstaw osi: 2 500 mm;
– masa: 950 kg;
– zbiornik paliwa: 25 litrów,

Układ kierowniczy
– typ: 4 koła skrętne;
– wspomaganie hydrauliczne;
– regulowany kąt skrętu kół tylnej osi.

PARTNERZY I SPONSORZY
– Eurodatacar
– Renault Sport Technologies
– Sodemo
– Tork Engineering

TROPHÉE ANDROS

Wyścigi Trophée Andros powstały w 1990 roku. Zgodnie z regulaminem, nadwozie samochodu musi odzwierciedlać pojazd seryjny lub być do niego maksymalnie zbliżone. Większość elementów samochodu wyczynowego jest określona regulaminem: podwozie rurowe, napęd na cztery koła skrętne, 3-litrowy silnik V6 o mocy około 340 KM, 6-biegowa skrzynia i opony Continental Racing Contact 3.

Zawody
Zawody Trophée Andros składają się z dwóch dni wyścigów. Pierwszego dnia odbywają się jazdy na czas (bez punktacji), następnie dwa wyścigi kwalifikacyjne. Samochody (4 samochody w jednym wyścigu) startują do czterech okrążeń jazdy na czas. Skumulowany czas z czterech okrążeń wyłania zwycięzcę wyścigu kwalifikacyjnego. Liczony jest tylko najlepszy czas z dwóch kwalifikacji. Wyniki osiągnięte w tych kwalifikacjach określają klasyfikację dającą 80% punktów i ustalającą kolejność na starcie biegów finałowych. Drugiego dnia mają miejsce wyścigi finałowe, czyli wyścigi 10 samochodów na 10 okrążeniach, w wyniku których przyznawane jest pozostałe 20% punktów.

Kalendarz sezonu 2011 – 2012
Zawody w Val Thorens 3-4 grudnia
Zawody w Andorze 9-10 grudnia
Zawody w Alpes d’Huez 16-17 grudnia
Zawody w Isola 2000 6-7 stycznia
Zawody w Lans en Vercors 13-14 stycznia
Zawody w Saint Die des Vosges 20-21 stycznia
Zawody finałowe w Clermont/Superbesse 27-28 stycznia