ZF Aftermarket, dostawca części samochodowych, oferuje jeden pakiet technologii, który obejmuje czujniki, układy hamulcowe, kierownicze i napędowe, poduszki powietrzne i elektroniczne jednostki sterujące.
Przekładając jakość części oryginalnych na rynek części zamiennych, firma aktywnie wspiera bezpieczeństwo na drogach.
Zobacz także:
ZF jako specjalista w produkcji i dystrybucji części zamiennych, była bezpośrednio zaangażowana w tworzenie przepisów ECE R90. Oprócz produkcji klocków i szczęk hamulcowych, wszystkie tarcze i bębny hamulcowe produkowane i sprzedawane w całej Europie do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych muszą obecnie spełniać minimalne normy określone w ww. przepisach.
Części muszą przejść serię testów i osiągnąć poziomy zbliżone do oryginalnego wyposażenia. Jako właściciel marki TRW, ZF Aftermarket poinformowało, że specyfikacja tarcz hamulcowych dedykowanych dla pojazdów użytkowych przewyższa normy ECE R90.
Tarcze hamulcowe podlegają bardzo dużym obciążeniom mechanicznym i termicznym. Jest to potęgowane przez czynniki środowiskowe, takie jak woda, brud i żwir na drogach, z których wszystkie dodatkowo wpływają na zużycie. Ze względu na fakt, że tarcze hamulcowe należą do najbardziej krytycznych komponentów pojazdu pod względem bezpieczeństwa, eksperci ZF Aftermarket zalecają, aby montażem podzespołów zajmowali się tylko wyszkoleni i uprawnieni do tego mechanicy.
Istotne jest również postępowanie zgodnie wytycznymi instrukcji danego producenta dot. naprawy pojazdu.
Kiedy wymiana tarczy hamulcowej?
Kiedy tarcza hamulcowa osiągnie granicę zużycia, tj. minimalną grubość określoną przez producenta, musi zostać wymieniona. Przed zdjęciem tarczy hamulcowej należy ją porównać z nową. Oprócz prawidłowego numeru części, należy upewnić się, że dysponujemy wszystkimi elementami potrzebnymi do montażu tarczy hamulcowej do piasty koła, tj. nowymi śrubami, klinami i smarami, a także odpowiednimi narzędziami potrzebnymi do prawidłowej wymiany.
Pojazd musi zostać bezpiecznie podniesiony, a koło zdjęte – po odłączeniu układu ABS, wskaźnika zużycia klocków hamulcowych i wyjęciu siłownika hamulcowego, tłoczki hamulca muszą zostać nastawione mechanicznie. Aby to zrobić, należy zdjąć zaślepkę i przekręcić znajdujący się pod nią adapter w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Tłoczki odsłonią wtedy we wnętrzu klocek hamulcowy. “Moment rozruchowy” sprzęgła przeciążeniowego w regulatorze spowoduje dźwięk “kliknięcia”.
Teraz można wyjąć zawleczkę, sworzeń zabezpieczający i sprężyny montażowe wraz z klockami hamulcowymi. Po wykręceniu śrub mocujących jarzmo zacisku hamulca, może on zostać całkowicie wyjęty.
Demontaż piasty koła z tarczami hamulcowymi
Uwaga: Poniższy proces może przebiegać inaczej w zależności od układu hamulcowego i producenta pojazdu.
Aby zdjąć piastę i dołączoną do niej tarczę hamulcową, najpierw należy ściągnąć osłonę nakrętki osi oraz samą nakrętkę. Zdjętą piastę i tarczę hamulcową należy umieścić na stabilnej powierzchni roboczej. Pierścień ABS możne zostać teraz wyjęty, a wszystkie śruby łączące między piastą oraz tarczą hamulcową poluzować i wykręcić. Tarczę hamulcową można zdemontować z piasty przy pomocy prasy hydraulicznej.
Przed zamontowaniem nowej tarczy hamulcowej powierzchnie stykowe na piaście należy dokładnie oczyścić – powinny również być wolne od korozji. Należy użyć nowego zestawu śrub, do przykręcenia nowej tarczy hamulcowej do piasty.
Nie wykorzystuj ponownie używanych klocków hamulcowych
W następnym etapie nowy pierścień ABS jest montowany na piastę koła. Piastę można ponownie przymocować do osi i zabezpieczyć nakrętką.
Należy dokręcić nakrętkę osi do określonym momentem i założyć osłonę. Przed ponownym zamontowaniem zacisku hamulca koniecznie jest wyczyszczenie tarczy hamulcowej za pomocą specjalnie opracowanego środka czyszczącego TRW. Kolejnym krokiem jest montaż nowych klocków hamulcowych bezpośrednio do zacisku hamulca po wcześniejszym zamontowaniu sprężyn pozycjonujących.
Śruby mocujące należy dokręcić momentem obrotowym określonym przez producenta pojazdu. Nigdy nie modyfikuj klocków hamulcowych na tym etapie. Szlifowanie lub zamontowanie odwrotnie może spowodować mechaniczne lub termiczne przeciążenie, a tym samym zwiększyć zużycie. Może to spowodować niepożądane szumy lub przywieranie prowadnic zacisku hamulca i tym samym zmniejszenie skuteczności hamowania. Dlatego w żadnym wypadku nie wolno wprowadzać zmian w układzie hamulcowym!
Teraz można zamontować siłownik hamulcowy i podłączyć przewody.
Końcowa regulacja jest szczególnie ważna dla zapewnienia długotrwałego i niezawodnego funkcjonowania.
Należy przeprowadzić proces regulacji zgodnie ze specyfikacją producenta pojazdu:
• obrócić regulator zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż klocki dotkną tarczy hamulcowej. Nie należy przekręcać regulatora zbyt daleko!
• następnie cofnąć regulator o 3-4 kliknięcia.
Po zaciśnięciu i zwolnieniu hamulca, musi być możliwe ręczne obrócenie piasty koła. Następnie pozostaje zamontować koło, wyśrodkować i zabezpieczyć je dokręcając momentem obrotowym określonym przez producenta. Na końcu wymiany tarczy hamulcowej szczególnie ważne jest przetestowanie części na stanowisku do badań hamulców i wykonanie jazdy próbnej.
Używanie oryginalnych części, opracowanych i wyprodukowanych przez ekspertów ma pierwszorzędne znaczenie dla bezpieczeństwa pojazdów. ZF Aftermarket oferuje asortyment produktów TRW “Corner Module” w zakresie układu kierowniczego, hamulcowego i elementów zawieszenia.






![TOYOTA: NOWA GENERACJA HILUX – ELEKTRYCZNA, HYBRYDOWA I WODOROWA Nowa Toyota Hilux to dziewiąta generacja legendarnego pick-upa, znanego z trwałości i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Toyot-Hilux-65x65.jpg)
![HYUNDAI: IONIQ 6 N – NOWY POZIOM OSIĄGÓW ELEKTRYCZNYCH AUT SPORTOWYCH Nowy Hyundai IONIQ 6 N, zaprezentowany po raz pierwszy na Goodwood Festival […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Hyundai-IONIQ-6-N-65x65.jpg)
![SEMA 2025: TOYOTA POKAZUJE PONAD 20 KONCEPCJI SAMOCHODÓW Podczas tegorocznej edycji targów Specialty Equipment Market Association Show (SEMA) Toyota prezentuje […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/SEMA-2025-Toyota_02-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MITSUBISHI Z ELEKTRYCZNYM ELEVANCE I SERIĄ DELICA Podczas Japan Mobility Show 2025 firma Mitsubishi Motors zaprezentowała koncepcyjny model zelektryfikowanego […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Japan-2025-Mitsubishi-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2025: RUSZYŁA SPRZEDAŻ BILETÓW NA 63. EDYCJĘ Ruszyła sprzedaż biletów i karnetów na tegoroczny AVIA UNIMOT 63. Rajd Barbórka. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Rajd-Barborka-2025-bilety-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2026: PIĄTKOWY SHOW I OPRAWA GODNA MISTRZÓW Tegoroczny Rajd Barbórka to nie tylko sportowa rywalizacja o ułamki sekund i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Rajd-Barborka-2025-legendy-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![RALLY RAID PORTUGAL 2025: DACIA POWRACA W WIELKIM STYLU W PORTUGALII Dacia Sandriders bierze udział w decydującej fazie Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rally-Raid-Portugal-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: ODKRYWAJ PARKI DINOZAURÓW W POLSCE W RYTMIE SLOW Jesień to idealny czas, by zwolnić tempo, odłożyć telefony i wspólnie wyruszyć […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Mazda-Slow-Road-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![FORD: CZTERY WERSJE RANGERA PLUG-IN HYBRID W EUROPIE Cztery wcielenia Forda Rangera Plug-In Hybrid Wysoka zdolność holowania przyczepy, właściwości przewozowe […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Ford-Ranger-Plug-In-Hybrid-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: OPONA CAŁOROCZNA VANCONTACT A/S ECO Z OZNACZENIEM AAA Continental wprowadził na rynek oponę do samochodów dostawczych VanContact A/S Eco. Jako […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Continental-VanContact-A-S-Eco-65x65.jpg)
![HYUNDAI: NOWY IONIQ 9 ŁĄCZY TECHNOLOGIE AI Z MOBILNOŚCIĄ Hyundai wprowadza do seryjnej produkcji zaawansowane rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Wraz […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Hyundai-IONIQ-9-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)
