AUDI TAKŻE Z PREMIERĄ NA KONKURSIE ELEGANCJI PEBBLE BEACH

Audi PB18 e-tron

Nowe studium stylistyczne Audi miało swoja premierę podczas Pebble Beach Automotive Week w Monterey w Kalifornii. Elektryczny model PB18 e-tron to wizja samochodu sportowego przyszłości.

Koncepcja nowego pojazdu wywodzi się z biura stylistycznego w Malibu w Kalifornii. Technicznie nowy model czerpie z wieloletnich doświadczeń marki w wyścigach w Le Mans.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

O wdrożenie odpowiednich rozwiązań technicznych zadbała spółka- córka koncernu, Audi Sport GmbH, odpowiedzialna za tworzenie pojazdów wyczynowych. Skrót „PB18 e-tron” oznacza miejsce premiery – Pebble Beach Concours d’Elegance 2018 – oraz nawiązuje do wspólnych korzeni z bolidem z Le Mans – LMP1 Audi R18 e-tron.

audi_konk-pb2

Już na pierwszy rzut oka widać pokrewieństwo PB18 e-tron z koncepcyjnym Aiconem z roku 2017. Dotyczy to nie tylko charakterystycznych elementów wyglądu zewnętrznego, takich jak np. szyby boczne, których kąty skierowane są do wewnątrz, czy maksymalnie poszerzonych nadkoli. Oba pojazdy studyjne, z roku 2017 i z roku 2018, łączy także napęd elektryczny z akumulatorem półprzewodnikowym służącym do magazynowania energii.

Odróżnia je natomiast odmienna koncepcja użytkowania. Model Aicon stworzono jako w pełni autonomiczny, luksusowy pojazd podróżujący na długich dystansach, natomiast PB18 e-tron przeznaczony jest do jazdy po torze wyścigowym oraz po drogach publicznych.

W Audi PB18 e-tron kierowca sam prowadzi pojazd, tylko on może przyspieszać i hamować. Na pokładzie nie ma żadnych złożonych systemów zdalnej jazdy i żadnych rozwiązań zwiększających komfort jazdy. Zamiast tego, siedzenie kierowcy i kokpit są połączone z wewnętrzną strukturą tzw. monocoque, którą można przesuwać.

audi_konk-pb3

Podczas jazdy solo skorupę monocoque można umieścić pośrodku, podobnie jak w jednomiejscowych bolidach z miejscem monoposto. Przesuwanie jest możliwe dzięki temu, że układ kierowniczy i pedały działają elektrycznie, „by-wire”; mechaniczne połączenie tych elementów nie jest już konieczne.

Gdy monocoque kierowcy przesunięte jest na jeden z boków, do pozycji z której Audi PB18 e-tron można prowadzić jak konwencjonalny pojazd dopuszczony do ruchu drogowego, wtedy po drugiej stronie pojazdu zamontować można dodatkowy fotel, osadzony bardzo nisko i wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przy wsiadaniu i wysiadaniu, kierowca również korzysta z dobrodziejstw przesuwanego monocoque.

Inspiracja sportami motorowymi

Audi PB18 e-tron skonstruowano z silnikiem umieszczonym centralnie i z kabiną wysuniętą ku przodowi. Punkt ciężkości pojazdu znajduje się za fotelami, ale przed tylną osią. Karoseria ma niską masę własną – poniżej 1550 kg (to również efekt zastosowania innowacyjnego akumulatora półprzewodnikowego).

audi_konk-pb4

Wymiary auta to: długość 4,53 m, szerokość 2 m i wysokość zaledwie 1,15 m. Rozstaw osi wynosi 2,70 mm, a zwisy są krótkie. Pojemność bagażnika to 470 l.

Płaskie pasmo czerwonych świateł tylnych ciągnie się przez całą szerokość tyłu i podkreśla poziome zorientowanie sylwetki pojazdu. Kabina, usadowiona na szerokich ramionach nadkoli. Wylot powietrza w tylnym dyfuzorze mocno wyciągnięto w górę, zintegrowany tylny spojler można przesunąć w tył. Duże 22-calowe koła, ze swoimi ośmioma asymetrycznie zaprojektowanymi ramionami, przypominają wloty turbin samolotu.

Przy przedniej krawędzi maski silnika, tuż nad górną krawędzią Singleframe, umieszczono logo marki. Duże wloty doprowadzają powietrze potrzebne do chłodzenia hamulców i przedniego silnika elektrycznego. Reflektory wykonane są w cyfrowej technice Matrix z laserowymi światłami drogowymi. Styliści Audi wytyczyli nowe ścieżki, którymi powietrze opływa maskę silnika.

audi_konk-pb5

W polu widzenia kierowcy zamontowano przezroczystą powierzchnię zrobioną z diod organicznych OLED. W normalnym ruchu drogowym, w polu widzenia kierowcy – podobnie jak to ma miejsce w systemie head-up display – pojawiają się strzałki kierunkowe oraz inne symbole systemu nawigacji.

Trzy silniki elektryczne i napęd quattro

Pojazd studyjny napędzany jest trzema mocnymi silnikami elektrycznymi. Jeden z nich umieszczono z przodu, dwa z tyłu. Tylne silniki zamontowane są pośrodku, pomiędzy zwrotnicami. Każdy z nich za pośrednictwem półosi napędza bezpośrednio jedno koło. Silniki przekazują na przednią oś moc do 150 kW, a na tylną – 350 kW. Oczywiście Audi PB18 e-tron to prawdziwe quattro. Maksymalna moc łączna to 500 kW, w trybie tzw. boostingu kierowca chwilowo może uzyskać nawet do 570 kW mocy.

Połączony moment obrotowy rzędu 830 Nm umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie dwie sekundy. Wartość ta w bardzo niewielkim stopniu różni się od wartości osiąganych przez ostatnią wersję prototypu LMP1. W normalnym ruchu drogowym kierowca może ograniczyć prędkość na korzyść zwiększenia zasięgu.

audi_konk-pb6

Układ zarządzania rozkładem momentu obrotowego Torque Control Manager współpracujące z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESC i w zależności od potrzeb aktywnie rozdziela moment między kołami przedniej i tylnej osi.

Chłodzony cieczą akumulator półprzewodnikowy może wytworzyć energię o wartości 95 kWh. Pełne ładowanie daje zasięg ponad 500 km (wg cyklu testowego WLTP). Audi PB18 e-tron jest dostosowane do ładowania napięciem 800 V. W ten sposób akumulator można w pełni naładować w około 15 minut. `Pojazd można także naładować indukcyjnie, przy pomocy systemu bezprzewodowego ładowania Audi Wireless Charging (AWC).

Z przodu i z tyłu znajdziemy niezależne zawieszenia oparte o górne i dolne wahacze poprzeczne, a przy osi tylnej konstrukcję „pull-rod”. W obu przypadkach posiada ono adaptacyjne elektromagnetyczne amortyzatory systemu adaptive magnetic ride. Koła wyposażone są w opony w rozmiarze 275/35, a z tyłu w rozmiarze 315/30. Duże karbonowe tarcze hamulcowe o średnicy 19 cali, w połączeniu z hamulcem elektrycznym bezpiecznie wyhamowują auto.

audi_konk-pb7

Audi tworzy pojazdy z napędem elektrycznym i hybrydowym już od późnych lat osiemdziesiątych XX w. Pierwszym było duo z roku 1997 „ubrane” w karoserię modelu A4 Avant. W 2009 roku na salonie IAA we Frankfurcie pokazano R8 e-tron. W roku 2014 do oferty wprowadzono pierwszy model hybrydowy typu plug-in, czyli A3 e-tron o mocy 150 kW (204 KM). W roku 2016 zadebiutowało Q7 e-tron, a w 2015 – e-tron quattro concept. Seryjna wersja elektrycznego SUV-a zadebiutuje we wrześniu br.

Luksusowe Aicon zaprezentowano we Frankfurcie w roku 2017.