LEXUS: JAK DZIAŁA DYNAMIC HANDLING SYSTEM – KOORDYNATOR

lexus_tech1

Samochody luksusowej japońskiej marki są znane z komfortu, wyróżniają się przy tym doskonałymi własnościami jezdnymi, zapewnianymi przez szereg nowatorskich rozwiązań.

Jednym z nich jest system Lexus Dynamic Handling, który koordynuje pracę kilu układów. Zobaczmy, czym jest i jak działa.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

System LDH został wdrożony po raz pierwszy w limuzynie Lexus GS F Sport, a potem również np. w coupe RC. Zarządza on pracę kilkoma niezależnymi systemami, zapewniając dzięki temu lepszą zwrotność pojazdu oraz większą stabilność i precyzję prowadzenia, zwłaszcza podczas dynamicznej jazdy.

lexus_tech2

LDH wykorzystuje systemy zmiennych przełożeń układu kierowniczego (VGRS, Variable Gear Ratio Steering), skrętnych kół tylnej osi (DRS, Dynamic Rear Steering), korekcji sztywności zawieszenia (AVS, Adaptive Variable Suspension) oraz zintegrowanego zarządzania dynamiką pojazdu (VDIM, Vehicle Dynamics Integrated Management Step 5).

W zależności od prędkości pojazdu, system niezależnie koryguje kąty skrętu kół przednich i tylnych. Przy prędkościach poniżej 80 km/h tylne koła są skręcane w stronę przeciwną, niż przednie, co poprawia zwrotność pojazdu. Przy prędkościach powyżej 80 km/h tylne koła są skręcane w tę samą stronę, co przednie, jednak o znacznie mniejszy kąt – do 1,5 stopnia. Choć pozornie wydaje się to nielogiczne, w rzeczywistości radykalnie poprawia zwinność samochodu i precyzję prowadzenia.

Jednocześnie monitorując sytuację pojazdu, a także położenie pedałów przyspieszenia i hamulca oraz koła kierownicy, LDH odpowiednio dostosowuje sztywność zawieszenia i wpływa na działanie innych systemów bezpieczeństwa czynnego, optymalnie dopasowując zachowanie samochodu do prędkości i sposobu jazdy.

lexus_tech3