LEXUS: OD RX DO UX CZYLI HISTORIA MODELI HYBRYDOWYCH MARKI

lexus-hyb1

Wśród marek motoryzacyjnych obecnych w Polsce, Lexus zajmuje pozycję szczególną: oferuje bowiem wszystkie swoje modele w wersji z napędem hybrydowym.

Prześledźmy, jak na przestrzeni lat rozwijały się hybrydy japońskiej marki Premium.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

Tak silna orientacja na hybrydy nie jest bynajmniej efektem jakiegoś kaprysu, a wynika z potencjału technologicznego japońskiej firmy oraz znajomości preferencji klientów: aż 98 procent Lexusów kupowanych w Europie Zachodniej to hybrydy!

lexus-hyb20

Ten rodzaj napędu ma wiele zalet. Do najważniejszych należą trwałość i niezawodność dzięki wyeliminowaniu elementów takich jak sprzęgło, rozrusznik czy alternator oraz zastąpieniu mechanicznej skrzyni biegów przekładnią e-CVT.

Hybrydy odznaczają się także znacznie mniejszym zużyciem paliwa, niż w przypadku aut konwencjonalnych, m.in. dzięki odzyskiwaniu energii podczas hamowania i wykorzystywaniu jej później przez silnik elektryczny. Swoją hybrydową ofertę Lexus buduje już od kilkunastu lat – przyjrzyjmy się kolejnym etapom tego procesu.

lexus-hyb2

Lexus RX 400h/450h

Jako pierwszy hybrydową jednostkę napędową otrzymał bestsellerowy crossover Lexusa, RX. Wprowadzony w roku 2005 model RX 400h był jednocześnie pierwszym seryjnym hybrydowym samochodem klasy premium. Wykorzystano w nim benzynowy silnik V6 3MZ-FE o pojemności skokowej 3,3 litra o mocy 211 KM (155 kW), podobny do użytego w konwencjonalnym modelu RX 330, z którym współpracował silnik elektryczny o mocy 167 KM (123 kW).

W wersji 4×4 tylne koła napędzał dodatkowy silnik elektryczny o mocy 68 KM (50 kW). Łączna moc hybrydowej jednostki napędowej sięgała 272 KM (200 kW), zapewniając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy – większe, niż w konwencjonalnym RX. W 2010 roku na rynek trafił mocniejszy model RX 450h z 3,5-litrowym silnikiem V6 2GR-FXE o mocy 183 kW – całkowita moc układu napędowego wzrosła do 230 kW.

lexus-hyb3

Lexus GS 450h

Rok 2006 przyniósł wprowadzenie napędu hybrydowego do rodzinnego sedana Lexus GS. Model oznaczony GS 450h zyskał 3,5-litrowy silnik V6 2GR-FSE, zapewniający we współpracy z silnikiem elektrycznym całkowitą moc układu 253 kW (344 KM), co przekładało się na przyspieszenie od zera do setki w ciągu 5,2 sekundy.

Pięć lat później zaprezentowano unowocześnioną wersję modelu, w której zastosowano silnik spalinowy zdolny do pracy zarówno w cyklu Otto, jak i oszczędnym cyklu Atkinsona, co umożliwiło zmniejszenie zużycia paliwa o 35 procent w stosunku do pierwowzoru przy tej samej mocy. W roku 2014 ofertę uzupełnił Lexus GS 300h z hybrydową jednostką napędową opartą na 2,5-litrowym, czterocylindrowym silniku pracującym w cyklu Atkinsona, osiągającą łączną moc 181 KM.

lexus-hyb4

Lexus LS 600h

Flagowa limuzyna Lexusa doczekała się wersji hybrydowej w roku 2007. Lexus LS 600h był pierwszym samochodem hybrydowym, wykorzystującym silnik V8. Pięciolitrowa jednostka 2UR-FSE wspólnie z silnikiem elektrycznym była w stanie wytworzyć moc aż 327 kW. W roku 2017 wprowadzono kolejną generację modelu – LS 500h, w której zastosowano sprawdzoną w coupe LC nową jednostkę napędową Lexus Multi Stage Hybrid System z 3,5-litrowym silnikiem V6 8GR-FXS.

lexus-hyb5

Lexus HS 250h

Nieprodukowany już sedan HS 250h, wprowadzony w 2009 roku, stał się pierwszym w świecie samochodem luksusowym dostępnym wyłącznie w wersji hybrydowej. Jednostka napędowa, wykorzystująca czterocylindrowy silnik rzędowy 2AZ-FXE o pojemności skokowej 2,4 litra i mocy 110 kW oraz współpracujący z nim silnik elektryczny, osiągała łączną moc 139 kW przy zużyciu paliwa 6,7 litra na 100 km w mieście i 6,9 litra na 100 km poza miastem. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 8,4 sekundy.

lexus-hyb6

Lexus CT 200h

Wprowadzony w roku 2011 luksusowy kompaktowy hatchback Lexus CT 200h produkowany jest jedynie w wersji hybrydowej. Jednostka napędowa wykorzystuje czterocylindrowy benzynowy silnik 2ZR-FXE o pojemności skokowej 1,8 litra o mocy 73 kW (99 KM) współpracujący z silnikiem elektrycznym i rozwija całkowitą moc 100 kW (136 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 207 Nm przy zużyciu paliwa rzędu 3,8 litra na 100 km.

lexus-hyb6

Lexus IS 300h

Kompaktowy sedan Lexus IS został wyposażony w napęd hybrydowy w roku 2013. Model IS 300h wyposażono w hybrydową jednostkę napędową z 2,5-litrowym, czterocylindrowym silnikiem 2AR-FSE o mocy 133 kW (181 KM) – analogiczną jak w Lexusie GS 300h – rozwijającą łączną moc 162 kW (223 KM).

lexus-hyb7

Lexus RC 300h

Również w 2013 roku na rynek trafiła hybrydowa wersja sportowego coupe Lexus RC. Model RC 300h otrzymał jednostkę napędową z 2,5-litrowym silnikiem V6, współpracującym z silnikiem elektrycznym o mocy 105 kW. Łączna moc napędu hybrydowego to 223 KM (164 kW) przy zużyciu paliwa już od 4,9 l/100 km i emisji CO2 na poziomie 113 g/km.

lexus-hyb9

Lexus NX 300h

W roku 2014 wprowadzono hybrydowego Lexusa NX 300h. Jego jednostka napędowa, której sercem jest 2,5-litrowy, czterocylindrowy rzędowy silnik 2AR-FXE wspomagany silnikiem elektrycznym, rozwija łączną moc 145 kW (197 KM). Futurystyczny, kompaktowy SUV dostępny jest również w wersji z napędem na cztery koła e-Four, w którym do napędu tylnej osi zastosowano dodatkowy silnik elektryczny.

lexus-hyb11

Lexus LC 500h

Hybrydową wersję nowego flagowego coupe Lexus LC 500h, która trafiła na rynek w ubiegłym roku, wyposażono w nowatorską jednostkę napędową Multi Stage Hybrid System o łącznej mocy 264 kW (359 KM), z 3,5-litrowym silnika benzynowego V6 o mocy 220 kW. Wyróżnia się ona obecnością dodatkowej automatycznej skrzyni biegów o czterech przełożeniach. Współpracując z bezstopniową przekładnią e-CVT układu hybrydowego, może ona symulować 10 „wirtualnych biegów”, co zapewnia lepsze panowanie nad dynamiką pojazdu.

lexus-hyb12

Lexus UX 250h

Najnowszy model w gamie Lexusa, przedstawiony ostatnio na genewskim salonie samochodowym subkompaktowy crossover UX, zadebiutował jednocześnie jako wersja z napędem konwencjonalnym UX 200 i hybryda UX 250h. Zastosowana hybrydowa jednostka napędowa czwartej generacji wykorzystuje dwulitrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o rekordowo wysokiej sprawności cieplnej aż 41 proc. i osiąga łączną moc 178 KM (131 kW).

Moc przekazywana jest na przednie koła za pośrednictwem nowej przekładni napędowej o obniżonym tarciu. Wariant z napędem na cztery koła wykorzystuje system E-Four z dodatkowym silnikiem elektrycznym na tylnej osi, który uruchamiany jest przez komputer po wykryciu uślizgu przednich kół.