MAZDA: PONAD DWA MILIONY WYPRODUKOWANYCH SILNIKÓW WANKLA

Mazda Motor Corporation ogłosiła dziś przekroczenie progu dwóch milionów wyprodukowanych silników Wankla.

Silnik Wankla to jednostka o unikatowej budowie, która dostarcza mocy dzięki ruchowi obrotowemu rotorów zbliżonych kształtem do trójkąta. Pierwszym modelem Mazdy wyposażonym w taki napęd była Mazda Cosmo Sport (Mazda 110S) zaprezentowana w 1967 r. Od tego momentu przez wiele lat Mazda nie ustawała w udoskonalaniu osiągów silników Wankla, skupiając się nad optymalizacją pojemności, zużycia paliwa, poprawą trwałości i utrzymaniem pozycji jedynego producenta tego rodzaju napędów na masową skalę.


Zobacz także:

VOLKSWAGEN: DAS WELTAUTO SPOSOBEM NA ZAKUP UŻYWANEGO DOSTAWCZAKA
 

ROZMAITOŚCI


 

W czerwcu tego roku Mazda wznowiła produkcję silnika Wankla po raz pierwszy od 11 lat, czyli od zakończenia produkcji Mazdy RX-8 w 2012 r. Nowa jednostka trafi do Mazdy MX-30 e-Skyactiv R-EV, a pierwsi klienci w Europie odbiorą swoje samochody z tym napędem z początkiem 2024 r.

W związku z osiągnięciem przez Mazdę progu dwóch milionów wyprodukowanych silników, Takeshi Mukai, Dyrektor i Senior Managing Executive Officer w Maździe, powiedział: „Silnik Wankla zajmuje specjalne miejsce w historii Mazdy i odzwierciedla nasze podejście nieustannego stawiania czoła wyzwaniom. Klienci z całego świata kochają ten rodzaj napędu, a my z największą ekscytacją wznowiliśmy produkcję i obserwujemy jego powrót. Chciałbym wykorzystać tę okazję i podziękować wszystkim, którzy nas wspierali w tej podróży – szczególnie klientom, którzy w przeszłości nabyli samochody z silnikiem Wankla, fanom tego rozwiązania oraz wszystkim partnerom biznesowym zaangażowanym w rozwój i wdrożenie do produkcji silnika rotorowego. W przyszłości zamierzamy nadal stawiać czoła wyzwaniom oferując atrakcyjne samochody, które zapewnią naszym klientom ekscytujące wrażenia z jazdy, nawet w erze elektryfikacji.

Mazda będzie nadal podążać za przyjemnością z prowadzenia, realizując swoją filozofię skupienia na człowieku i mając za cel dawanie radości z życia poprzez dostarczanie poruszających doświadczeń każdego dnia.

Historia silnika Wankla w Maździe:

Czerwiec 1961 Techniczne porozumienie z firmą NSU i Felixem Wanklem
Maj 1967 Ogłoszenie zakończenia prac nad silnikiem Wankla, wprowadzenie do sprzedaży Mazdy Cosmo Sport (Mazda 110S)
Lipiec 1968 Rozpoczęcie produkcji Mazdy Familia Rotary coupe (Mazda R100 coupe) 
Październik 1969 Rozpoczęcie produkcji Mazdy Luce Rotary coupe (Mazda R130 coupe)
Maj 1970 Rozpoczęcie produkcji Mazdy Capella Rotary (Mazda RX-2) 
Wrzesień 1971 Rozpoczęcie produkcji Mazdy Savanna (Mazda RX-3)
Listopad 1972 Rozpoczęcie produkcji 2. generacji Mazdy Luce Rotary (Mazda RX-4)
Czerwiec 1973 Pół miliona wyprodukowanych silników Wankla
Luty 1974 Rozpoczęcie produkcji 2. generacji Mazdy Capella (Mazda RX-2)
Kwiecień 1974 Rozpoczęcie sprzedaży Mazdy Rotary Pickup (REPU) w Ameryce Północnej 
Lipiec 1974 Rozpoczęcie produkcji autobusu Mazda Parkway Rotary 26
Kwiecień 1975 Rozpoczęcie produkcji Mazdy Roadpacer AP
Październik 1975 Rozpoczęcie produkcji 2. generacji Mazdy Cosmo AP (Mazda RX-5) 
Październik 1977 Rozpoczęcie produkcji 3. generacji Mazdy Luce (Mazda 929L)
Marzec 1978 Debiut 1. generacji Mazdy Savanna RX-7 (Mazda RX-7)