MERCEDES: AMG GT CONCEPT CZYLI DRIVING PERFORMANCE JUTRA

AMG-GT-Conc1

W roku swoich 50. urodzin firma Mercedes- AMG świętuje nie tylko udaną przeszłość i teraźniejszość, ale przede wszystkim patrzy w przyszłość.

Prototypowy model AMG GT Concept prezentuje koncepcje alternatywnych konfiguracji napędu, nad którymi pracuje sportowa marka. Jednocześnie to czterodrzwiowe coupé zapowiada kolejne poszerzenie rodziny GT.


Zobacz także:

PREMIERY


 

Jego produkcyjna wersja zostanie opracowana całkowicie niezależnie w siedzibie firmy w Affalterbach, jako trzecia „własna” seria modelowa po SLS-ie AMG oraz AMG GT. Oznaczenie oraz podstawowe elementy designu przedniego i tylnego pasa wskazują na przynależność do gamy AMG GT, a napis „EQ Power+” na kamerze lusterkowej zdradza wysokie osiągi, jakie zapewnia hybrydyzacja w wykonaniu inżynierów AMG.

AMG-GT-Conc2

– Mercedes-AMG GT Concept zapowiada nasz trzeci opracowany zupełnie niezależnie samochód sportowy. A przy okazji zwiastuje poszerzenie atrakcyjnej gamy AMG GT o wariant czterodrzwiowy. Dodatkowo, GT Concept – podobnie jak AMG Hypercar, który pokażemy podczas targów motoryzacyjnych IAA Frankfurt 2017 – pokazuje, w jaki sposób definiujemy w AMG osiągi przyszłości. Imponująca dynamika jazdy połączona z wysoką efektywnością, jaką zapewnia innowacyjny układ napędowy dopasowany do wymogów segmentu – oto osiągi przyszłości, Future Performance, w wykonaniu AMG. W przypadku naszego AMG GT Concept oznacza to połączenie ultranowoczesnego benzynowego silnika V8 z motorem elektrycznym. Oba współpracują ze sobą w inteligentny sposób i korzystają z modułowej koncepcji akumulatorów z mocnymi, a do tego lekkimi bateriami. W efekcie ten wydajny hybrydowy zespół oferuje imponujący zasięg, a jednocześnie generuje moc systemową, która w ostatniej fazie rozwoju osiąga nawet 600 kW. Tyle wystarczy, żeby sprint od 0 do »setki« trwał mniej niż 3 sek. – czyli na poziomie samochodów supersportowych – mówi Tobias Moers, szef Mercedes- AMG GmbH.

Czterodrzwiowy samochód sportowy z Affalterbach kontynuuje historię AMG GT. Dynamiczny fastback sprawdzi się również podczas codziennego użytkowania – m.in. za sprawą pokaźnej tylnej pokrywy oraz funkcjonalnej kabiny i bagażnika. Tym samym nowe coupé łączy wysoką użyteczność z dynamiką sportowych aut. Jego prototyp zapowiada stylizację nadwozia nadchodzącej wersji seryjnej.

AMG-GT-Conc3

Znaki rozpoznawcze designu AMG GT – osłona chłodnicy Panamericana z pionowymi poprzeczkami, których boki tym razem polakierowano na czerwono, oraz smukłe przednie lampy i pokaźne boczne wloty powietrza – przybrały nową, jeszcze bardziej dynamiczną formę. Pokrywa silnika z dwoma przetłoczeniami sięga teraz nadkoli. Ekstrawagancki jest lakier w kolorze „gorącej czerwieni”. Zależnie od warunków oświetlenia specjalnie wykończona powłoka mieni się niczym ciekły metal.

Żaluzje przednich wlotów powietrza zwiększają wydajność aerodynamiczną i efektywność termiczną (za ich inspirację posłużył aktywny system kontroli powietrza Airpanel z modelu AMG GT R).

Swobodnie ukształtowany przewód świetlny zapewnia trójwymiarowy efekt i tworzy kolejny designerski akcent. W górnej części lampy zintegrowano sekwencyjne kierunkowskazy, które teraz zwracają uwagę błyskawicznym rozbłyskiem kolejnych segmentów świetlnych. Dwa podłużne moduły oświetlają drogę bezpośrednio przed samochodem we współpracy z głównym reflektorem LED. Złota obwódka w kształcie żagla i czerwone logo AMG podkreślają przywiązane do detali, a grafitowe wykończenie oraz akcenty ze szczotkowanego aluminium wpisują się w technologiczne standardy prototypu.

Również mocno poszerzony tylny pas odwołuje się do stylizacji AMG GT. Poziome lampy, podobnie jak przednie, korzystają z nowej technologii oświetlenia i mają trójwymiarowe wkłady. Wbudowany żebrowany moduł pomaga odprowadzać ciepło odpadowe na zewnątrz. Tył nadwozia definiuje także szeroki, zakrzywiony po bokach dyfuzor z włókna węglowego i centralnie umiejscowiona końcówka układu wydechowego, nawiązująca do AMG GT R.

AMG-GT-Conc4

Muskularne wrażenie wzmacniają poszerzone tylne nadkola i smukły, zwężający się kształt bocznych szyb. Funkcję lusterek zewnętrznych przejęły miniaturowe kamery. Dach, skrzydła przednich spojlerów, tylny dyfuzor i panele progowe wykonano ze sztywnego, acz lekkiego włókna węglowego. Stylizowane obręcze kół zapewniają dobry podgląd elementów ceramiczno- kompozytowego układu hamulcowego AMG. Zaciski hamulcowe, polakierowane na kolor brązowy, zdobią napisy „AMG Carbon Ceramic”.

Hybrydowy napęd przyszłości

W 2010 roku Mercedes- AMG zaprezentował model SLS AMG Electric Drive udowodniając, że supersamochód z napędem elektrycznym to nie fikcja. Planowany AMG Hypercar ma zapewniać dynamikę jazdy i wydajność wprost ze świata Formuły 1.

Bazując na tych doświadczeniach, prototyp AMG GT Concept wskazuje koncepcję alternatywnych napędów, nad którymi pracuje Mercedes-AMG. W przyszłości pod hasłem „Driving Performance” firma w poszczególnych segmentach zaprezentuje hybrydowe modele o świetnych osiągach, wynikających nie tylko z mocy, ale i z maksymalnej efektywności.

AMG GT Concept to drugi po bolidzie Formuły 1 model AMG z nowym oznaczeniem „EQ Power+”. W przyszłości będą je nosić wszystkie hybrydy Mercedes-AMG. Sportowy układ hybrydowy korzysta z 4-litrowego silnika V8 biturbo oraz dodatkowej jednostki elektrycznej. Pod względem osiągów nowy prototyp imponuje – sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu mniej niż 3 sek.

AMG-GT-Conc5

W pełni aktywny napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC+ korzysta z pomocy jednostki elektrycznej, która bezpośrednio napędza tylną oś i zapewnia efekt dodatkowego doładowania. Poza tym, zgodnie z zasadą wektorowania momentu obrotowego, każde koło może otrzymać indywidualną dawkę siły napędowej.

Wysokowydajne akumulatory

Jednostka magazynowania energii jest wydajniejsza od konwencjonalnych akumulatorów wykorzystywanych w napędach hybrydowych, a jednocześnie bardziej zwarta i lżejsza. To efekt strategii lekkiej konstrukcji AMG Lightweight Performance. Modułowy system można skalować, a więc dopasowywać wydajność i pojemność akumulatorów do specyficznych wymagań klientów lub wybranych rynków. Ładowanie akumulatorów z jednej strony odbywa się podczas jazdy, w trakcie hamowania i procesu rekuperacji, a z drugiej – dzięki wykorzystaniu silnika spalinowego, gdy poziom naładowania baterii spadnie poniżej określonego poziomu.

Strategia pracy napędu AMG GT Concept wykorzystuje koncepcję hybrydowego zespołu napędowego bolidu Formuły 1 Mercedes- AMG Petronas. Podobnie jak w przypadku królowej motorsportu, akumulator jest tu ładowany również podczas jazdy – w efekcie kierowca zawsze dysponuje pełnym potencjałem silnika elektrycznego, np. żeby gwałtownie przyspieszyć na wyjściu z zakrętu.

AMG GT Concept oferuje trzy tryby działania napędu: może poruszać się wyłącznie siłami jednostki elektrycznej lub spalinowej albo działać jak hybryda, optymalnie wykorzystując oba źródła napędu. Działanie strategii, ustawienia programów jazdy i elementarne komponenty napędu to autorskie projekty AMG. Wszystkie służą jednemu celowi: połączyć w przyszłości filozofię „Driving Performance” z niepowtarzalną dynamiką jazdy.

Showcar AMG-GT-Conc6