Dwie litery SL to słynny na całym świecie znak rozpoznawczy i wyróżnik unikalnej tradycji samochodów sportowych Mercedes-Benz
od 70 lat skrótowiec SL oznacza „superlekki” i symbolizuje sportową motoryzację z gwiazdą, od wyścigowego modelu 300 SL (W 194) z 1952 r. do najnowszego SL-a z serii 232, sygnowanego przez Mercedes-AMG. Przodek całej serii, zarezerwowany dla świata motorsportu W 194, przekazuje ważną wartość Mercedes-Benz: jako najstarszy producent luksusowych samochodów na świecie marka angażuje się w sport motorowy od wielu epok – i odnosi na tym polu sukcesy. A począwszy od 300 SL Coupe (W 198) atrybutami SL-a pozostają sportowy charakter, luksus oraz życie w wielkim stylu.
Zobacz relacje:
Każde pokolenie SL-a pisze swój własny rozdział w nieprzerwanej historii sukcesu. Muzeum Mercedes-Benz opowiada ją za pomocą specjalnej wystawy „Fascynacja SL – samochód marzeń przez 70 lat”: www.mercedes-benz.com/sl-special-exhibition. Ekspozycja liczy dziesięć egzemplarzy sportowych samochodów SL z siedmiu dekad, od najstarszego zachowanego 300 SL (W 194) aż do nowego Mercedesa-AMG SL z serii 232. Wystawę można oglądać w Sali Kolekcji nr 5, do 9 października 2022 r.
Sportowy charakter w genach
12 marca 1952 r. Mercedes-Benz zaprezentował model 300 SL (W 194) – samochód przeznaczony wyłącznie do rywalizacji w sporcie motorowym. Dzięki niemu marka wygrała cztery z pięciu wyścigów w sezonie: wyścigi aut sportowych w Bernie (potrójne zwycięstwo) i na torze Nürburgring (poczwórne zwycięstwo), 24-godzinny maraton Le Mans (podwójne zwycięstwo) oraz III Carrera Panamericana w Meksyku (podwójne zwycięstwo). W Mille Miglia, który był wtedy pierwszym wyścigiem sezonu, 300 SL zajął drugie i czwarte miejsce. Na potrzeby sezonu 1953 zbudowano prototyp wyścigowego samochodu sportowego W 194/11, ale startów zaprzestano z powodu przygotowań do rywalizacji w Formule 1. Stanowił on jednak ważny techniczny krok na drodze do budowy maszyn wyścigowych (W 196 R) oraz wyścigowych aut sportowych (W 196 S) w latach 1954 i 1955.
Szybko pojawiły się wołania o stworzenie seryjnej wersji uznanego samochodu wyścigowego – a Mercedes-Benz odpowiednio na nie zareagował. Już w 1954 r. zaprezentowano 300 SL Coupe (W 198), czyli legendarnego „Gullwinga”, który powstał w liczbie zaledwie 1400 sztuk. Jego wizytówką były charakterystyczne, unoszone do góry drzwi – pokłosie zastosowania klatki bezpieczeństwa. Dziś egzemplarze tego klasycznego modelu osiągają ceny znacznie przekraczające 1 milion euro.
Równocześnie z „Gullwingiem” zadebiutował Mercedes-Benz 190 SL – elegancki samochód sportowy z otwieranym dachem. Zaprojektowany w tym samym stylu, co 300 SL, również oferował wysoki komfort jazdy nawet podczas długich podróży ze znacznymi prędkościami.
W 1957 r. po „Gullwingu” Coupe pojawił się 300 SL Roadster (W 198). Podobnie jak poprzednik samochód ten powstał z inicjatywy Maximiliana E. Hoffmanna. Pod względem technicznym w dużej mierze odpowiadał coupé, jednak dzięki modyfikacji bocznych sekcji klatki bezpieczeństwa zamontowano w nim „normalne” drzwi z zawiasami z przodu.
W 1963 r. zarówno 300 SL Roadstera, jak i 190 SL zastąpił nowy 230 SL (W 113) – pionier tradycji SL-a, imponujący sportowym charakterem, komfortem oraz poziomem bezpieczeństwa. Opcjonalny hardtop z wysokimi oknami i wklęsłym dachem wspartym na wąskich słupkach z wyglądu przypominał azjatyckie świątynie – i właśnie jemu W 113 zawdzięcza swój przydomek „Pagoda”.
Wiosną 1971 r. zadebiutował SL z serii R 107 – po raz pierwszy w historii modelu dostępny z 8-cylindrowymi silnikami (350 SL i 450 SL). W 1974 r. pojawił się wariant 280 SL z jednostką o 6 cylindrach, dzięki czemu gama liczyła aż trzy silniki. Seria R 107 emanowała elegancją i solidnością, a pod względem wytrzymałości w obliczu zderzenia znacznie wyprzedzała swoje czasy. Utrzymywała się w produkcji przez rekordowe 18 lat.
Siedem dekad SL-a – bogata historia innowacji
Podczas salonu samochodowego w Genewie w 1989 r. Mercedes-Benz zaprezentował kolejną generację SL-a – serię R 129. Znak rozpoznawczy: automatyczny pałąk przeciwkapotażowy, który wysuwa się w zaledwie 0,3 s, nawet z założonym hardtopem. Samochód spotkał się ze znakomitym przyjęciem, szybko osiągając kres zdolności produkcyjnych. Byli klienci, którzy akceptowali terminy dostaw liczone w latach. Legendą owiane są 12-cylindrowe, topowe warianty 600 SL/SL 600 (290 kW/394 KM) oraz SL 73 AMG z 7,3-litrowym silnikiem V12 o mocy 386 kW (525 KM).
W 2001 r. zadebiutowała kolejna generacja SL-a, o wewnętrznym oznaczeniu R 230. Jej najbardziej zjawiskową innowacją był składany dach Vario ze stali: po raz pierwszy w historii SL łączył nadwozia roadstera i coupe w jedno. Design serii R 230 spajał tradycję z przyszłością za pomocą wyrazistych detali. W przypadku tej generacji SL-a znacząco wzrósł udział AMG: prawie jedna trzecia wszystkich egzemplarzy otrzymała jednostki AMG. Topowym wariantem był SL 65 AMG Black Series o mocy 493 kW (670 KM).
W styczniu 2012 r., z okazji 60. urodzin modelu, podczas salonu samochodowego w Detroit (NAIAS) zadebiutował SL serii R 231. Jednym z celów projektowych nowej generacji było zmniejszenie masy własnej. Na życzenie oferowano MAGIC SKY CONTROL – szklany dach z funkcją regulacji stopnia przyciemnienia.
Teraz czas na najnowszą edycję ikony – nowego Mercedesa-AMG SL (R 232). Marka aut sportowych i wyczynowych z Affalterbach zaprezentowała go w 2021 r. Klasyczny miękki dach i sportowy charakter doskonale wpisują się we wspaniałą historię SL-a. Jednocześnie, jako samochód z wnętrzem 2+2, luksusowy roadster świetnie nadaje się do codziennego użytku i po raz pierwszy, przenosi siłę napędową na koła obu osi. Bogate wyposażenie obejmuje nowości takie jak zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL z aktywną stabilizacją przechyłów, skrętna tylną oś, opcjonalnie dostępny ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG czy standardowe reflektory DIGITAL LIGHT z funkcją projekcji. Mercedes-AMG opracował nowego SL-a całkowicie niezależnie w Affalterbach, bazując na koncepcji „luksusu o wysokich osiągach” (ang Performance Luxury). W chwili debiutu na rynek trafiają dwa warianty modelu zasilane silnikiem AMG V8 biturbo.
W muzealnym sklepie Mercedes-Benz (https://www.mercedes-benz.com/en/classic/museum/museum-shop/) dostępne są broszury i literatura techniczna na temat wielu historycznych modeli z gwiazdą – zarówno dla ich właścicieli, jak i fanów marki.










![SEAT: NOWA IBIZA Z ODŚWIEŻONYM DESIGNEM I MŁODZIEŃCZYM DUCHEM Nowa SEAT Ibiza wprowadza świeży design i utrzymuje młodzieńczy charakter, łącząc nowoczesny […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/SEAT-Ibiza-65x65.jpg)
![TOYOTA: NOWA GENERACJA HILUX – ELEKTRYCZNA, HYBRYDOWA I WODOROWA Nowa Toyota Hilux to dziewiąta generacja legendarnego pick-upa, znanego z trwałości i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Toyot-Hilux-65x65.jpg)
![SEMA 2025: TOYOTA POKAZUJE PONAD 20 KONCEPCJI SAMOCHODÓW Podczas tegorocznej edycji targów Specialty Equipment Market Association Show (SEMA) Toyota prezentuje […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/SEMA-2025-Toyota_02-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MITSUBISHI Z ELEKTRYCZNYM ELEVANCE I SERIĄ DELICA Podczas Japan Mobility Show 2025 firma Mitsubishi Motors zaprezentowała koncepcyjny model zelektryfikowanego […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Japan-2025-Mitsubishi-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2025: RUSZYŁA SPRZEDAŻ BILETÓW NA 63. EDYCJĘ Ruszyła sprzedaż biletów i karnetów na tegoroczny AVIA UNIMOT 63. Rajd Barbórka. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Rajd-Barborka-2025-bilety-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2026: PIĄTKOWY SHOW I OPRAWA GODNA MISTRZÓW Tegoroczny Rajd Barbórka to nie tylko sportowa rywalizacja o ułamki sekund i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Rajd-Barborka-2025-legendy-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![RALLY RAID PORTUGAL 2025: DACIA POWRACA W WIELKIM STYLU W PORTUGALII Dacia Sandriders bierze udział w decydującej fazie Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rally-Raid-Portugal-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: ODKRYWAJ PARKI DINOZAURÓW W POLSCE W RYTMIE SLOW Jesień to idealny czas, by zwolnić tempo, odłożyć telefony i wspólnie wyruszyć […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Mazda-Slow-Road-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![FORD: CZTERY WERSJE RANGERA PLUG-IN HYBRID W EUROPIE Cztery wcielenia Forda Rangera Plug-In Hybrid Wysoka zdolność holowania przyczepy, właściwości przewozowe […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Ford-Ranger-Plug-In-Hybrid-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: SPORTOWE I ZIMOWE OPONY W SUV-IE PORSCHE MACAN Opony Continental w standardowym wyposażeniu Porsche Macan zapewniają wydajność i bezpieczeństwo w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Continental-Porsche-Macan-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![HYUNDAI: NOWY IONIQ 9 ŁĄCZY TECHNOLOGIE AI Z MOBILNOŚCIĄ Hyundai wprowadza do seryjnej produkcji zaawansowane rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Wraz […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Hyundai-IONIQ-9-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)
