MERCEDES: UKŁAD ABS RATUJE KIEROWCÓW I PIESZYCH JUŻ 40 LAT

ukad-abs1

Kilka dni temu świętowaliśmy ważny jubileusz w historii motoryzacji – czterdzieści lat temu w Untertürkheim pokazano po raz pierwszy układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS).

Było to dniach 22-25 sierpnia 1978 roku, a prezenterami byli przedstawiciele firm Mercedes-Benz i Bosch.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO

ROZMAITOŚCI


 

Ten cyfrowy system wspomagający na nowo zdefiniował współpracę pomiędzy kierowcą a samochodem. Od końca 1978 r. ABS był opcjonalnie dostępny w ówczesnym Mercedesie Klasy S (typoszereg 116). Jego wprowadzenie 40 lat temu zapoczątkowało również historię innowacji w dziedzinie systemów wsparcia, która zaowocowała stworzeniem całej gamy układów wspomagających z dziedziny komfortu i bezpieczeństwa Mercedes- Benz Intelligent Drive.

System ABS zapewnia utrzymanie kontroli nad torem jazdy samochodu nawet w trakcie awaryjnego hamowania – zapobiega bowiem blokowaniu kół. Wydarzenie na ta torze testowym w fabryce Daimler- Benz wywołało sensację jeszcze z jednego powodu: zapoczątkowało epokę cyfrowej techniki w samochodach. System definiował nową rolę pojazdu – w przyszłości miał on stać się partnerem na czterech kołach, zapewniającym swojemu kierowcy coraz szersze, aktywne wsparcie.

„Wykorzystując komputer, system zapobiegający blokowaniu kół monitoruje zmiany w prędkości obrotowej każdego z kół podczas hamowania. Jeśli prędkość zmniejsza się zbyt szybko (np. w trakcie hamowania na śliskiej nawierzchni) i wystąpi ryzyko poślizgu koła, komputer automatycznie redukuje ciśnienie w układzie hamulcowym. Koło powtórnie przyspiesza, a ciśnienie zostaje powtórnie zwiększone i następuje ponowne przyhamowanie. Proces ten powtarza się wielokrotnie w ciągu kilku sekund” – napisano w broszurze opublikowanej 40 lat temu.

ukad-abs2

To, co w czasach prostych układów elektrycznych i elektronicznych brzmiało skomplikowanie, naprawdę sprawdzało się w praktyce: czy to na mokrej, oblodzonej, czy zaśnieżonej nawierzchni, ABS był w stanie zapewnić maksymalną fizycznie możliwą siłę hamowania bez blokowania kół i pozwalał zachować kierowalność pojazdu nawet w obliczu awaryjnego hamowania.

Pod koniec 1978 r. system pojawił się na liście opcji Mercedesa Klasy S. Wymagał wówczas dopłaty 2217,60 marek niemieckich. Dwa lata później był już na życzenie dostępny we wszystkich autach osobowych producenta ze Stuttgartu. W 1981 r. producent wprowadził ABS w modelach użytkowych. A od października 1992 r. układ należał do standardowego wyposażenia wszystkich pojazdów osobowych spod znaku trójramiennej gwiazdy.

Magiczna chwila w historii innowacji

Historia cyfrowych systemów wspomagających w Mercedesie sięga lat 50. ubiegłego stulecia. W 1953 r. Hans Scherenberg, ówczesny szef designu, złożył wniosek o udzielenie patentu na nowy system zapobiegający blokowaniu kół pojazdu w trakcie hamowania. I chociaż podobne rozwiązania istniały już wtedy w lotnictwie (układ antypoślizgowy) i kolejnictwie (ochrona antypoślizgowa Knorr), samochód był konstrukcją szczególnie skomplikowaną, z wyjątkowo wysokimi wymogami co do czujników, przetwarzania sygnałów oraz sterowania.

W 1963 r. w oddziale zaawansowanych projektów ruszyły konkretne prace nad elektroniczno- hydraulicznym systemem kontroli hamulców. W 1966 r. firma rozpoczęła współpracę ze specjalistą w dziedzinie elektroniki – firmą Teldix, przejętą później przez Boscha.

ukad-abs3

W 1970 r. Hans Scherenberg, który w międzyczasie został szefem rozwoju Daimler- Benz, pokazał analogowo- cyfrowy system zapobiegający blokowaniu kół „Mercedes-Benz/ Teldix Anti-Bloc System”. Wykazano wówczas, że rozwiązanie rzeczywiście działa. Projektanci zdecydowali, że właściwym rozwiązaniem w przypadku seryjnego ABS-u będzie zastosowanie sterowania cyfrowego – znacznie wydajniejszego od analogowej elektroniki.

Wspólnie z firmą Bosch, która odpowiadała za stworzenie cyfrowej jednostki sterującej, doprowadziło to do powstania cyfrowego ABS-u drugiej generacji. Inżynier Jürgen Paul, szef projektu ABS w Mercedes- Benz, nazwał później decyzję o wyborze cyfrowej mikroelektroniki przełomowym momentem w pracach nad ABS-em.

Narodziny Intelligent Drive

Czujniki ABS-u posłużyły m.in. za podstawę działania dla kolejnych, nowych systemów, takich jak kontrola trakcji ASR (1985), kontrola stabilności ESP (1995), wspomaganie hamowania BAS (1996) czy adaptacyjny tempomat Distronic (1998). Z czasem dołączały do nich coraz wydajniejsze czujniki, takie jak czujnik stopnia odchylenia ESP, radar Distronic, a później także kamery, czujniki ultradźwiękowe czy GPS-u.

Już od 1978 r. cyfrowe układy wspomagające stanowiły bazę dla inteligentnego łączenia systemów celem tworzenia zaawansowanych rozwiązań ochronnych. To, co zaczęło się jako zintegrowane podejście do bezpieczeństwa, na przełomie stuleci wzbogaciło się o prewencyjną ochronę PRE-SAFE, a obecnie przybrało formę całej rodziny systemów wsparcia o nazwie Intelligent Drive.

Samochód nigdy nie był tak inteligentny jak dzisiaj – i zawdzięcza to historii innowacji Mercedes-Benz. Historii, która zaczęła się 40 lat temu, wraz z premierą układ zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania (ABS).