OPEL: NOWA INSIGNIA GRAND SPORT DYNAMICZNIEJ POKONA ZAKRĘTY

Opel-Insi-no1

Opel wyposażył Insignię Grand Sport we wszystko, co powinien mieć dynamiczny i zwrotny sedan klasy średniej. Nowość rynkowa charakteryzuje się masą niższą o 175 kg w porównaniu z dotychczasową generacją modelu.

To wpływa korzystnie zarówno na jakość prowadzenia, jak i na precyzyjniejsze panowanie nad autem. Atletyczny Opel jest o 29 mm niższy od poprzednika, ma rozstaw kół poszerzony o 11 mm, znacznie skrócone zwisy i rozstaw osi wydłużony o 92 mm.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Wszystko to dodatkowo poprawia stabilność kierunkową w trakcie jazdy z dużą prędkością. Udoskonalone zawieszenie FlexRide dostosowuje charakterystykę pracy amortyzatorów, układu kierowniczego i napędu automatycznie bądź zgodnie z ustawionym przez kierowcę trybem „Standard”, „Sport” lub „Tour”.

Opel-Insi-no2

Jak każdy nowy Opel Insigni przechodzi końcowe testy na Północnej Pętli (Nordschleife) toru Nürburgring. Kombinacja różnych rodzajów nawierzchni i prostych, na przemian z zakrętami, decyduje o wyjątkowo wysokim poziomie trudności toru. Zespół pracujący pod kierunkiem Andreasa Zipsera, głównego inżyniera ds. modelu, zabrał na jazdy próbne prototypy oklejone folią maskującą by przeprowadzić ostatnie regulacje i korekty.

Główny inżynier wyjeżdża z padoku Insignią Grand Sport i od razu daje porządny wycisk 5-drzwiowemu sedanowi. Zaczyna od odcinka znanego jako „Brünnchen”, żeby płynnie przejść do mistrzowskiego pokonania „Pflanzgarten” — doskonale znanego każdemu fanowi sportów motorowych. Nowy flagowy Opel jeździ naprawdę szybko. Zipserowi podoba się działanie nowego, precyzyjnego układu kierowniczego, którego charakterystyka zmienia się wraz z prędkością jazdy.

opel-insi-no3

Docenia też pozycję kierowcy w kokpicie. Kierowca siedzi o 3 cm niżej niż w poprzednim modelu, co zwiększa poczucie jedności z samochodem. Konsola środkowa dodatkowo wzmacnia to wrażenie, a wskaźniki i wszystkie elementy sterowania są łatwo dostępne. Wszystko to daje pozycję kierowcy charakterystyczną dla samochodów rajdowych.

Do takiej jazdy najlepiej przełączyć zawieszenie FlexRide na tryb „Sport”, aby usztywnić amortyzatory, działanie układu kierowniczego i uzyskać bardziej bezpośrednie reakcje silnika na otwarcie przepustnicy. Dodatkowo w tym trybie elektroniczny program stabilizacji zapobiegający poślizgom interweniuje nieco później, dając kierowcy więcej swobody. Automatyczna skrzynia biegów w trybie „Sport” czeka ze zmianą przełożenia do wyższych obrotów.

opel-insi-no4

W nowym aucie można wybrać dowolny z trzech trybów jazdy, w zależności do warunków drogowych i własnych upodobań:
– „Standard”: pozostawia podejmowanie decyzji automatycznemu układowi sterowania wykorzystującemu dane z czujników rozmieszczonych w pojeździe;
– „Tour”: najbardziej komfortowe ustawienie zawieszenia połączone z pracą napędu zapewniającą najniższe zużycie paliwa;
– „Sport”: ogranicza nurkowanie przodu przy hamowaniu i znacznie zmniejsza przechyły nadwozia w zakrętach przejeżdżanych z dużą prędkością.

Charakterystyka zawieszenia FlexRide jest elektrohydraulicznie dostosowywana do rodzaju drogi oraz dominującego stylu jazdy 500 razy na sekundę, czyli 30 000 razy na minutę. Ponadto kierowca może zapisać własne ustawienia działania układu kierowniczego, reakcji przepustnicy i pracy amortyzatorów przyciskiem „Sport”.

opel-insi-no5

– Nowe centralne oprogramowanie „Drive Mode Control” decyduje o charakterystyce i działaniu zawieszenia adaptacyjnego. Jego zadaniem jest nieprzerwane analizowanie danych pochodzących z czujników w powiązaniu z ustawionymi parametrami, a także rozpoznawanie stylu jazdy danego kierowcy. Na tej podstawie praca poszczególnych systemów jest optymalizowana w celu uzyskania najlepszej przyczepności i położenia pojazdu względem drogi — wyjaśnia Zipser.

Wyobraźmy sobie, że kierowca prowadzi nową Insignię Grand Sport w trybie „Standard”. Nagle decyduje się on pokonać serię ostrych zakrętów bardziej dynamicznie. Oprogramowanie pojazdu, na podstawie sygnałów z czujników przyspieszenia i hamowania, szybko rozpoznaje, że styl jazdy zmienił się na agresywniejszy i przełącza działanie zawieszenia i napędu na bardziej sportowe…