RAJD LIPAWY 2017: KAJETANOWICZ I BARAN MISTRZAMI EUROPY

kajto-rl-1-1

Po raz pierwszy w 64-letniej historii Rajdowych Mistrzostw Europy to Polacy, Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran, po raz trzeci zdobyli tytuł Mistrzów Europy.

Po tegorocznych ośmiu rundach FIA ERC i przejechaniu prawie 1700 kilometrów europejskich tras ponownie udowodnili, że są najlepsi!

sponsorenault


Zobacz także:

RAJDY

RAJD LIPAWY – LIEPAJA RALLY

KAJETANOWICZ W MISTRZOSTWACH EUROPY


 

Dokładnie 384 dni po ubiegłorocznym triumfie Polacy znowu nie dali szans rywalom. Ostatnia runda rajdu na Łotwie przyniosła historyczny sukces.

Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran to niepokonany od trzech sezonów duet rajdowy w Europie. Od wielu lat osiągają wybitne wyniki. To już trzykrotni Rajdowi Mistrzowie Europy (2015, 2016, 2017), ale także czterokrotni z rzędu Mistrzowie Polski (2010, 2011, 2012, 2013). Osiągnięcie tegorocznego sukcesu jest wynikiem wielu lat pracy i przygotowań, doskonalenia techniki, zgrania i perfekcyjnego przygotowania ponad 20-osobowego zespołu.

Mistrzowie tak podsumowują tegoroczne zmagania FIA ERC:

kajto-rl-1-2

Kajetan Kajetanowicz (Automobilklub Polski – Lotos Rally Team): Gdy siedemnaście lat temu rozpoczynałem starty w rajdach, nie spodziewałem się, jak wiele można osiągnąć w tym sporcie. To wielka radość i satysfakcja zdobywać najważniejsze tytuły rajdowe w biało- czerwonych barwach. Razem z naszymi partnerami: Grupą LOTOS, Delphi, Driving Experience oraz CUBE.ITG jesteśmy po raz trzeci Mistrzami Europy. Trudno krótko podsumować ten sezon. Był z pewnością pełen emocji, trudnych decyzji, dynamiczny, ciekawy, ale także nie zabrakło w nim wielu niespodziewanych momentów. Teraz wiem, że przyjęta na początku strategia, której celem było całościowe zwycięstwo Mistrzostw – okazała się najlepszą decyzją tego sezonu! I mamy to, na co czekali nasi kibice! Ten wynik to rezultat pracy wyjątkowej ekipy Lotos Rally Team razem z M-Sport – jesteście najlepsi w Europie! To dla mnie wzruszający moment, w którym myślę o mojej rodzinie, bliskich, przyjaciołach, kibicach, partnerach. Osobiście czy myślami — wiem, że ze mną jesteście, i za to Wam dziękuję!.

Jarek Baran: Rajdowe Mistrzostwa Europy to niezwykły serial. Ścigamy się w różnych krajach, na różnych nawierzchniach i w odmiennych warunkach. Walczymy z wymagającymi konkurentami, którzy zmuszają do najwyższego wysiłku. Wywalczyliśmy trzeci z rzędu tytuł rajdowych Mistrzostw Europy — jako pierwsza załoga w 64-letniej historii tego cyklu. Wiem, że nie byłoby to możliwe bez wieloletniego, stabilnego wsparcia najlepszych Partnerów. Trudno opisać słowami co czuję. To wielki dzień dla nas osobiście i dla całego Lotos Rally Team. Nie sposób wymienić wszystkich osób, których bezpośrednia pomoc i ciężka praca doprowadziła nas na szczyt. Kochani, bardzo Wam dziękuję — wszyscy jesteśmy Mistrzami. To również wielki dzień w historii polskich rajdów. Słowa i gesty wsparcia, które niezmiennie płynęły od Was przez cały ten trudny rok, były dla nas bardzo ważne. Bardzo Wam dziękujemy!

Marcin Jastrzębski, prezes Zarządu Grupy Lotos: Zdobycie tytułu Rajdowego Mistrza Europy trzeci raz z rzędu to historyczny sukces! Duet Kajetanowicz- Baran ponownie pokazał wielką klasę. Gratulujemy załodze Lotos Rally Team i dziękujemy za sportowe emocje do pełna, których dostarczyli nam w tym sezonie. Już teraz razem z polskimi kibicami czekamy na ich grudniowy start w warszawskim Rajdzie Barbórka.

8 rund w drodze po tegoroczne mistrzostwo

Opracowanie strategii na ten sezon, tak aby jej wynikiem był trzeci triumf, wymagało perfekcyjnego przygotowania całej ekipy Lotos Rally Team. Tegoroczny cykl FIA ERC składał się z ośmiu rund rozegranych w okresie 8 miesięcy. Każda odbywała się w innym europejskim państwie. Zmagania rajdowe Polaków rozpoczęły się już wiosną na wulkanicznej wyspie Świętego Michała (archipelag Azory), oddalonej o blisko cztery tysiące kilometrów od Polski.

kajto-rl-1-3

Kajetan wygrał tam cztery odcinki specjalne i mimo pechowego opuszczenia trasy na pierwszym etapie wrócił do rywalizacji, zdobywając pierwsze punkty za drugie miejsce w klasyfikacji kolejnego dnia. Następnie załogi zmierzyły się w asfaltowym pojedynku Rajdu Wysp Kanaryjskich – tu kierowca LOTOS Rally Team także wygrywał próby, a połowę „oesów” kończył na podium. Spora ilość wywalczonych punktów pozwoliła na awans do pierwszej trójki tabeli.

Na początku czerwca świętowaliśmy wielki triumf. Kajetan i Jarek po raz drugi w karierze wygrali legendarny Rajd Akropolu, trzecią rundę FIA ERC 2017. Aż 7 z 12 rozegranych odcinków padło łupem polskiego duetu, a wynik przełożył się na kolejną zmianę pozycji w tabeli – wskoczyli na drugie miejsce. Kolejnym startem był szutrowy Rajd Cypru, który potwierdził tylko świetne tempo załogi. Polski duet wygrał trzy odcinki specjalne, łącznie aż 10 finiszując na podium.

Po wymagających rundach na zagranicznych, luźnych nawierzchniach, wróciliśmy do Polski, gdzie szóstą arenę zmagań stanowił Rajd Rzeszowski. Dopingowany przez tłumy kibiców Kajto w znakomitym stylu wywalczył tu drugą pozycję, zostawiając daleko w tyle głównego rywala do tytułu, Bruno Magalhãesa. Duża ilość punktów pozwoliła objąć prowadzenie w mistrzostwach, którego Kajto nie oddał już do końca, po drodze powiększając przewagę w czeskim Rajdzie Barum i Rajdzie Rzymu. Debiutując we włoskiej imprezie, Ustronianin ukończył na świetnej, drugiej pozycji, plasując się tylko (!) 0,3 sek. za Bryanem Bouffierem.

Finałową rozgrywkę stanowił Rajd Lipawy na Łotwie. Kajetanowicz i Baran zapewnili sobie tytuł już po pierwszym dniu, którego nie ukończył ich główny rywal, Portugalczyk Bruno Magalhães. Jutro Polacy staną na starcie do drugiego etapu, by walczyć o podium finałowej rundy sezonu.

Wyniki po 1. etapie Rally Liepāja
1. Nikołaj Gryazin i Jaroslaw Fedorov (Škoda Fabia R5) – 34.19,6 min.;
2. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen (Ford Fiesta R5) – strata 18,3 sek.;
3. Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran (Ford Fiesta R5) – 59,3 sek.;
4. Łukasz Habaj i Daniel Dymurski (Ford Fiesta R5) – 1.18,6 min.;
5. José Maria López López i Borja Rozada (Peugeot 208 T16) – 1.25,6 min.;
6. José António Suárez i Cándido Carrera (Peugeot 208 T16) – 1.28,5 min.;
7. Jānis Vorobjovs i Ivo Pūķis (Mitsubishi Lancer Evo X) – 1.32,1 min.;
8. Albert von Thurn und Taxis i Bjorn Degandt (Škoda Fabia R5) – 2.45,7 min.;
9. Reinis Nitišs i Maris Neikšans (Mitsubishi Lancer Evo IX) – 3.12,3 min.;
10. Sergei Remennik i Mark Rozin (Mitsubishi Lancer Evo X) – 3.57,3 min.;
20. Aleks Zawada i Grzegorz Dachowski (Peugeot 208 R2) – 5.39,8 min.;
24. Dariusz Poloński i Balbina Gryczyńska (Peugeot 208 R2) – 5.52,6 min.