RAJD POLSKI 2018: POWIEDZIELI PRZED STARTEM

rpol-przed1

75. edycja Rajdu Polski zapowiada emocje szczególnie w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, gdzie rywalizacja o tytuł może ważyć się do ostatniego odcinka specjalnego.

Zawody są też rundą mistrzostw Europy (FIA ERC). Szkoda, że jubileusz nie wypadł przy okazji rundy mistrzostw świata (FIA WRC), ale niestety w konfrontacji z Rajdem Turcji, jako organizatorzy, nie byliśmy konkurencyjni finansowo.

sponsorenault


Zobacz także:

RAJDY

RAJD POLSKI 2018


 

Na liście zgłoszeń RSMP widnieje 35 załóg. Do zdobycia jest łącznie 55 punktów (finałowa runda sezonu 2018 liczona jest podwójnie plus zwycięstwo na Power Stage).

rpol-przed2

Rajd Polski rozpocznie się dzisiaj, w piątek 21 września odcinkiem specjalnym na torze w Mikołajkach. W sobotę załogi rozpoczną rywalizacje od OS-u Paprotki. Tego dnia pokonają łącznie osiem prób. W niedzielę na startujących czeka niemal 100 km szutrowych tras i sześć odcinków specjalnych. Wyniki poznamy wieczorem.

Łączna długość OS-ów to 214,92 km. Power Stage to drugi przejazd próby Baranowo (15,6 km). Bazą rajdu jest Hotel Gołębiewski w Mikołajkach.

A oto co powiedzieli przed startem.

rp-przed4

Łukasz Pieniążek (Automobilklub Polski – Skoda Fabia R5): Bardzo cieszymy się na start w nadchodzącym Rajdzie Polski, podczas którego chcemy się pokazać polskim kibicom. W tym roku to praktycznie jedyna szansa, aby to uczynić. Fajnie będzie zmierzyć się z kilkoma kierowcami, z którymi rywalizowałem w ERC Junior. W Rajdzie Polski startowałem już dwukrotnie, gdy impreza była rundą mistrzostw świata. W sezonie 2016 zająłem 6. miejsce w JWRC za kierownicą Citroena DS3 R3T, a w zeszłym sezonie byłem jedenasty w WRC2 za sterami Peugeota 208 T16. Tym razem będziemy mieli możliwość powalczenia o jak najwyższe lokaty. Na pewno tanio skóry nie sprzedamy.

rpol-przed4

Mikołaj Marczyk (Automobilklub Polski, Skoda Polska Motorsport – Skoda Fabia R5): Przed nami ostatnia runda RSMP – Rajd Polski. Podchodzę do tego startu jak do spełnienia jednego z rajdowych marzeń – wystartujemy w rundzie Mistrzostw Europy, a także w kategorii juniorskiej ERC U28 dla zawodników poniżej 28 roku życia. Będzie to najdłuższy rajd, w jakim startowałem, a trasy na pewno będą wymagające. Jestem pozytywnie nastawiony. Chciałbym być cierpliwy i jechać z prędkością adekwatną do mojego wyczucia i możliwości. Meta tego rajdu da nam nowe doświadczenia i punkty do klasyfikacji generalnej Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski! Trzymajcie kciuki!

Szymon Gospodarczyk: Emocje po Rajdzie Elektrenai jeszcze nie opadły, a my już kierujemy się w stronę Mikołajek na ostatnią tegoroczną rundę RSMP – Rajd Polski. Zawsze miło jest wrócić na mazurskie oesy, ten rajd ma super atmosferę i widowiskowe trasy, przez co spotykamy tam bardzo dużo kibiców. Konkurencja będzie duża, bo zjedzie się tam cała europejska czołówka. Zapraszamy do kibicowania, obiecujemy dać z siebie wszystko!

rpol-przed5

Marcin Słobodzian (Automobilklub Galicyjski, Subaru Poland Rally Team – Subaru Impreza STI): Nie ukrywam, że czekam na ten rajd, od kiedy znalazł się on w kalendarzu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski na ten sezon. Zawsze chciałem pojechać w Rajdzie Polski na tych wymagających i szybkich odcinkach. Na szczęście sezon poszedł po naszej myśli i nie muszę podchodzić do tego startu z przymusem osiągnięcia danego miejsca. Możemy wystartować z czystą głową i postarać się pojechać jak najlepiej potrafimy. Luźna nawierzchnia bardzo mi się podoba, niezależnie od tego czy jest to szuter czy śnieg. Czuję się na niej coraz pewniej, a sama jazda przynosi znacznie więcej przyjemności. Z chęcią częściej startowałbym na szutrze. Zapraszamy wszystkich kibiców na Rajd Polski! Nie może Was tam zabraknąć!

Grzegorz Dachowski: To chyba dopiero mój szósty start na Rajdzie Polski. Statystycznie nie wygląda to najlepiej, bo w większości przypadków nie widziałem mety. Mimo tego lubię ten rajd. Lubię też te rejony Polski. Spora część odcinków będzie dla mnie nowa, więc trudno mi je teraz ocenić. Na pewno na uwagę zasługuje sama Arena w Mikołajkach, która jest unikatowym obiektem na skalę kraju, gdzie kibice w łatwy sposób mogą oglądać zmagania. Sam rajd ma masę kilometrów dojazdówek, tak więc nie będzie łatwy dla kibiców do przemieszczania się gdy będą chcieli odwiedzić kilka odcinków i różne miejsca. Myślę, że mimo zdobycia tytułu już na Litwie nasze podejście do tego startu niewiele się zmienia. Przygotowujemy się od niego tak samo jak do wszystkich poprzednich eliminacji. Zaliczymy testy przed rajdem. Tak samo szybko, a może nawet bardziej, będziemy chcieli się przemieszczać po odcinkach. Marcin nie przejechał za wiele kilometrów na takiej nawierzchni, więc będziemy starać się maksymalnie wykorzystać ten start żeby ciągle poprawiać tempo.

rpol-przed6

Łukasz Byśkiniewicz (Automobilklub Polski, TVN Turbo Rally Team – Hyundai i20 R5): Start w kultowym Rajdzie Polski Hyundaiem i20 R5 to spełnienie moich kolejnych marzeń. Wreszcie przepiękne szutrowe odcinki specjalne będziemy pokonywać samochodem z napędem na cztery koła. To nasz pierwszy start autem 4×4 na luźnej nawierzchni. Zamierzam czerpać jak najwięcej przyjemności z jazdy i zaprezentować się z jak najlepszej strony, choć nie ma co ukrywać, że przy minimalnym doświadczeniu w „czterołapie” na tego typu trasach trudno będzie ścigać się z czołówką. Pojadę tak szybko, na ile pozwala mi wyczucie auta. Tydzień przed Rajdem Polski zorganizowaliśmy testy, na które zaprosiłem Krzysztofa Hołowczyca. Dziękuję mu bardzo za udzielone rady. Na drugi dzień z nich korzystałem startując treningowo w Rajdzie Warmińskim. Ekipa Kumiega Racing świetnie przebudowała zawieszenia z asfaltowego na szutrowe i auto działało bez zarzutu. Nie pozostaje nic innego jak pojechać dobrze, mądrze i żwawo mazurskie OS-y, obserwując przy tym zachowanie samochodu. Jest nam niezmiernie miło, że w tym rajdowym święcie naszym głównym Partnerem została firma Lactima, mająca siedzibę niedaleko bazy rajdu. Dziękuję również pozostałym Partnerom mocno zaangażowanym w nasz start: Kratki, I Planet Radom, Novol, Tekom Technologia, Modesto S.C., Auto Land S.A., Michelin Polska, Hyundai Motor Poland. Wydarzenia na Rajdzie Polski śledzić będą kamery TVN Turbo. Już teraz zapraszam na relacje i newsy z Mikołajek.

Maciej Wisławski: Po raz pierwszy wsiadamy do Hyundaia i20 R5, aby ścigać się na luźnej nawierzchni. Wymaga to od Łukasza znacznego przestawienia stylu i filozofii jazdy. Wiem, że trenował pod okiem mojego przyjaciela Krzysztofa Hołowczyca i bardzo się z tego cieszę. Rajd Polski bardzo dobrze znam. W poprzednich dwóch latach jechałem tu ze wspomnianym Hołkiem. Tak czy inaczej, moja znajomość trasy nie wiele może pomóc Łukaszowi, przed którym stoi duże zadanie. Wierze, że szybko zaadaptuje się do nowych warunków w tak szybki samochodzie i przejedziemy kolejną wspaniała rajdową przygodę. Do naszego zespołu na Rajd Polski dołączyła firma Lactima – w trakcie jazdy będziemy pozdrawiać wszystkie stojące przy trasie krówki i jechać tak, aby dawały jeszcze więcej mleka. Trzymajcie za nas kciuki.

rpol-przed7

Kacper Wróblewski (Moto Sport Gliwice – Peugeot 208 VTi): Rajd Polski to impreza, w której zawsze chciałem wystartować. Wielokrotnie przyjeżdżałem do Mikołajek jako kibic by oglądać najlepszych zawodników świata czy Europy. Jednak nigdy nie miałem okazji przejechać tych tras rajdówką. Dlatego sam fakt, że znaleźliśmy się na liście zgłoszeń i to jeszcze w ERC jest już spełnieniem marzeń! Stąd plan na weekend to czerpać jak najwięcej przyjemności z jazdy i delektować się spełniającym się marzeniem! Bardzo dziękuję wszystkim, dzięki którym znalazłem się w tej sytuacji a w szczególności moim partnerom: Wirtualna Polska, eSky Polska, Rallytechnology, Rally-Tech oraz radio RMF FM. Zapraszam wszystkich na Mazury i do zobaczenia na odcinkach a później na mecie w Mikołajkach! Trzymajcie kciuki!

Jacek Spentany: Kolejny rajdowy weekend i następna szutrowa runda. Tym razem startujemy w Mikołajkach na trasach, po których jeździli m.in. najlepsi kierowcy świata. Z kolei my będziemy mieli możliwość rywalizacji z najlepszymi kierowcami cyklu ERC i to podczas najstarszego rajdu w Polsce! Daje to wielką radość w sercu. Pojedziemy swoje. Na pewno będziemy cieszyć się jazdą po szutrze ale również musimy pamiętać o limicie opon, jaki nakłada na załogi organizator europejskiego cyklu. Dla Kacpra to kolejne nowe doświadczenie – trzy długie dni ale jakże ekscytujące! Na pewno pozytywnym jest fakt, że bardzo szybkie szutrowe rundy zostały w kalendarzu RSMP ułożone jedna po drugiej. Do zobaczenia na trasie i prośba do kibiców aby stali w bezpiecznych miejscach.

kasperecz-rp1

Tomasz Kasperczyk (Automobilklub Beskidzki, Tiger Energy Drink Rally Team – Ford Fiesta R5): Chyba każdy zawodnik w tym kraju chce wystartować w Rajdzie Polski i w końcu my będziemy mieli okazji spróbowania swoich sił za kierownicą auta, które pozwala na walkę o czołowe lokaty. Będziemy mierzyć się nie tylko z naszymi rywalami z RSMP, ale także z czołówką Rajdowych Mistrzostw Europy, więc damy z siebie wszystko, aby pokazać im, że nie tak łatwo jest ścigać się na naszym terenie. Podczas ostatniego Rajdu Elektrenai nie do końca umiałem złapać odpowiedni rytm, jednak bardzo dobrze, że uzyskaliśmy tę wiedzę przed startem w Mikołajkach. Przeanalizowaliśmy sytuację i wiem, że jesteśmy dobrze przygotowani do finałowej rundy mistrzostw. Szutrowe rajdy są bardzo widowiskowe dla kibiców, więc mam nadzieję, że swoją jazdą damy im powody do radości, zwłaszcza że sprawa podium w RSMP jest cały czas otwarta. Choć o awans w klasyfikacji będzie trudno, to na pewno będziemy o to walczyć.

rpol-przed9

Tomasz Gryc (Automobilklub Rzemieślnik – Peugeot 208): Syn poszedł do szkoły, więc i ja kończę z labą ;). Za zgodą lekarzy nareszcie mogę wrócić na oesy! Mam nadzieję, że nie zardzewiałem jak stary Fiat. Prawie rok nie siedziałem w R2. Nie będę kłamał, że nie będę patrzył na czasy. Bo będę i mam nadzieję, że wstydu nie przyniosę. Jednak rozczarowany też nie, jeśli okaże się, że te kilka miesięcy to przepaść. Liczę, że wsiądę za kółko i będzie tak jak rok temu, gdy wywalczyliśmy mistrzowskie tytuły. Szczególnie, że to świetny moment, by podziękować Michałowi za te wspólnie spędzone lata w rajdówce i świętować jego piękny jubileusz.

Michał Kuśnierz: Jesteśmy szczęśliwi, że udało się wrócić na odcinki specjalne. Szczególne jest to, że stanie się to na Rajdzie Polski, z którym wiążą nas miłe wspomnienia i dobre wyniki. To także dla mnie wyjątkowy rajd, bo będzie setnym startem w rundzie RSMP. Spory jubileusz, więc będę robił wszystko, aby uzyskać dobry wynik i stanąć na mecie tego rajdu. Szczerze mówiąc, nie mogę się już doczekać startu do pierwszego odcinka. W RSMP już nic nie ugramy, bo rywalizacja w klasie już się zakończyła, ale cieszy fakt, że tytuł „został” z Rallytechnology. Chcielibyśmy pogratulować Kacprowi Wróblewskiemu i Jackowi Spentanemu zdobycia tytułów w ośce. Przez cały czas śledziliśmy ich rywalizację i wykonali z całym zespołem świetną pracę.

JJurecki09

Jacek Jurecki (Automobilklub Beskidzki, Blachdom Plus EvoTech – Peugeot 208 VTI): Nadchodzący Rajd Polski oznacza, że zbliża się też koniec rajdowego sezonu. Mimo to myślę, że każdy z nas nie mógł się doczekać startu w Mikołajkach. To będzie najtrudniejsze wyzwanie tego roku, ale emocje startu w najbardziej kultowym rajdzie są ogromne. Jesteśmy bardzo pozytywnie nastawieni do tego weekendu i do walki. Jeszcze bardziej mobilizująco działa fakt, że przyjeżdżamy na Mazury ze wsparciem jeszcze mocniejszego składu partnerów. Na Rajd Polski dołączają do nas Kowax, Hewalex, Artech, 3W Maszyny Budowlane i Northouse. Na Rajdzie Elektrenai zebraliśmy cenne doświadczenie i to była ważna rozgrzewka. Teraz poziom trudności będzie znacznie wyżej, ale cieszę się na możliwość zmierzenia z tak silną stawką. Mamy szansę w dobrym stylu pożegnać się z sezonem i zakończyć go na drugim stopniu podium, a więc nadal jest o co walczyć. Z takim nastawieniem ruszamy na odcinki i nie zawiedziemy tych, którzy na nas liczą. Wspólnie z Blachdom Plus, Kowax, Radex Spółka z o.o. Bielsko-Biała, FREZDROM Siedlce, Hewalex, Albud Okna i Drzwi, ASC, Artech, 3W Maszyny Budowlane, Northouse, Peugeot Magurka, Pokrycia Dachowe Pniok Sylwester i EvoTech zapraszamy na Rajd Polski. Trzymajcie kciuki!

rp-wypowie11

Paweł Krysiak (Automobilklub Ziemi Kłodzkiej – Ford Fiesta R2): Choć w rajdach funkcjonuję od ponad 15 lat, to do tej pory rywalizowałem tylko na nawierzchniach asfaltowych, jakoś nie miałem okazji ścigać się na szutrze. W tym roku zdecydowałem się na udział w Rajdzie Polski, gdyż mam szansę wywalczyć tu tytuł Mistrza Polski w klasie Open 2WD+. Przed zawodami odbyliśmy krótkie testy na trasie Pasym – Elganowo. Za pomoc w ich organizacji bardzo dziękuję panu Jerzemu Mazurowi i panu Krzysztofowi Hołowczycowi. To niesamowite, jaka jest różnica w prowadzeniu auta między asfaltem a luźną nawierzchnią, od nowa uczę się jeździć. Zapowiada się niezwykle ciekawa rywalizacja w naszej stawce. Aż czterech zawodników ma szansę wyjechać z Mikołajek z tytułem Mistrza Polski w Open 2WD+. Dla mnie priorytetem jest meta, a o nią może być naprawdę ciężko. Odcinam się kompletnie od kalkulacji i spekulacji, po prostu razem z Maćkiem robimy swoje. Nie będzie to proste, ze względu na nasz debiut na szutrze i ilość kilometrów w rajdzie. Cieszymy się niesamowicie, że mamy możliwość wystartować w tak prestiżowych zawodach i dziękujemy wszystkim, którzy nam w tym pomogli. Słowa uznania należą się Łukaszowi Sermetowi i Mariuszowi Smolikowi z Rally Project, że podjęli się przebudowy naszej Fiesty do specyfikacji szutrowej, co było zadaniem karkołomnym ze względu na czas i nasze finanse. Nas start wspierają: Forpol – Auto Serwis Świdnica, Turbo Julita – naprawa i regeneracja turbosprężarek, Tech-Mol, Agencja Reklamowa „Geospace”, Tech Plast, Kamieniarstwo Zenon Kiszkiel, Kebab Ahmed, Stacja Paliw „U Emila”, Krause, Nifco Polska, Opał Maria Gajecka, Er-Tech, Tu się Tworzy, a także Gmina Strzegom, Fundusz Regionu Wałbrzyskiego, Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „Invest – Park” .

Fot.: zespoły