RAJD SZWECJI 2017: ZESPÓŁ SKODY FAWORYTEM W WRC2

Rally Sweden 6470

Rajdowe Mistrzostwa Świata, a wraz z nim zespół Škoda Motorsport, przenosiły się na mroźne i zaśnieżone odcinki specjalne Rajdu Szwecji – dziś startuje druga runda tegorocznego cyklu FIA WRC.

Po znakomitym początku sezonu i zwycięstwie w klasyfikacji WRC 2 za sprawą Andreasa Mikkelsena w Rajdzie Monte Carlo, ekipa z bazą w Mlada Boleslav powalczy o kolejne cenne punkty w drodze do obrony tytułu mistrzów świata.


Zobacz także:

RAJDY

RAJD SZWECJI 2017


 

Jedyna zimowa runda w całym kalendarzu – Rajd Szwecji – charakteryzuje się zamarzniętymi drogami wytyczonymi przez śnieżne zaspy, o które ocierają się najszybsi kierowcy rajdowi świata. Muszą oni jednak zachować wielką ostrożność, bowiem w cieplejszych temperaturach zaspy śnieżne topią się, a samochód wraz z załogą mogą utknąć w rowie.

Reprezentujący fabryczny zespół Škody Motorsport Pontus Tidemand zmierzy się z 18 odcinkami specjalnymi o łącznej długości 331,74 km, choć cała trasa trwającego cztery dni rajdu wyniesie nieco ponad 1400 km. W tym czasie zawodnicy rywalizować będą na OS-ach wytyczonych w szwedzkich i norweskich lasach, z parkiem serwisowym zlokalizowanym w Torsby.

Rywalizacja rozpocznie się w czwartek 9 lutego od przejazdu widowiskowego Superoesu wytyczonego na torze kłusaków, na który zawodnicy wrócą dokładnie 48 godzin później. W piątek zespół z Mlada Boleslav przeniesie się na norweskie odcinki specjalne, zakończone jedną „szwedzką” próbą przed powrotem do parku serwisowego. Sobota będzie stała pod znakiem klasycznych odcinków specjalnych w pobliżu Hagfors – do harmonogramu po 14 latach nieobecności wrócił także odcinek specjalny Knon.

szewc-skod2

Ostatniego dnia rywalizacji zawodnicy pokonają trzy odcinki specjalne, które zwieńczy transmitowany w telewizji klasyczny Power Stage tym razem wytyczony w Torsby. Jednym z najbardziej efektownych momentów w całym Rajdzie Szwecji jest rywalizacja o najdłuższy skok na hopie nazwanej na cześć zmarłego Colina McRae – „Colin’s Crest”. Jest ona zlokalizowana na sobotnim odcinku specjalnym Vargasen, a w ubiegłym roku nowy rekord długości skoku (45 metrów) ustanowił Eyvind Brynildsen.

Kluczowe w uzyskaniu najlepszego tempa Škody Fabia R5 w tym rajdzie będą kolcowane opony, zapewniające świetne właściwości trakcyjne nawet w tak trudnych warunkach atmosferycznych. Kierowcy będą musieli jednak przyzwyczaić się do swoistego uczucia „pływania” samochodu, a także innych punktów hamowania. Tylko jedna opona (zdecydowanie węższa od standardowej) liczy około 380 kolców – każdy z nich ma długość 2 cm i waży dokładnie 4 g.

Choć w barwach Škoda Motorsport na starcie szwedzkiego klasyka stanie tylko Pontus Tidemand, to w mroźnych okolicznościach nie zabraknie także prywatnych kierowców wystawiających do walki swoje Škody. Za ich kierownicami zasiądą: Ole Christian Veiby (Norwegia), Kjell Sandberg (Szwecja), Frederico Della Casa (Włochy), Jukka Ketomaki (Finlandia) i Johan Kristoffersson (Szwecja).

Pontus Tidemand podczas ubiegłorocznej edycji Rajdu Szwecji stoczył piękną walkę o zwycięstwo w kategorii WRC 2 z Elfynem Evansem, jednak ostatecznie musiał uznać wyższość Walijczyka, który minął linię mety z przewagą zaledwie 14 sekund!

HARMONOGRAM 65. RAJDU SZWECJI

* Czwartek: OS 1: SSS Karlstad 1 (1,90 km).
* Piątek: OS 2 i 5: Rojden (18,47 km); OS 3 i 6: Hof-Finnskog (21,26 km); OS 4 i 7: Svullrya (24,88 km); OS 8: Torsby 1 (16,43 km).
* Sobota: OS 9 i 12: Knon (31,60 km); OS 10 i 13: Hagfors (15,87 km); OS 11 i 14: Vargasen (14,27 km); OS 15: Karlstad 2 (1,90 km).
* Niedziela: OS 16 i 17: Likenas (21,19 km); OS 18: Torsby 2 (Power Stage – 16,43 km).