RAJDY: 40 LAT TEMU KULTOWA LANCIA RALLY 037 DOKONAŁA NIEMOŻLIWEGO

7 października 1983 roku Lancia Rally 037 zdobyła swój piąty tytuł Mistrza Świata Konstruktorów, wygrywając rajd w San Remo.

Lancia Rally 037 w pełni ucieleśnia ducha marki, na który składają się zdecydowane geometryczne kształty połączone z eleganckim i ekskluzywnym designem, czego efektem jest samochód zawsze gotowy do pokonania wszelkich przeszkód. To właśnie ta cecha pozwoliła pojazdowi zawładnąć zbiorową wyobraźnią. Zwycięstwo odniesione dokładnie 40 lat temu nadal pozostaje historycznym momentem dla rajdów: to prawdziwy wyczyn, który pozwolił wejść temu modelowi do panteonu nieśmiertelnych światowych samochodów. To nie przypadek, że Lancia Rally 037 jest jednym z dziewięciu samochodów, które stały się inspiracją dla projektu naszych przyszłych modeli” – powiedział Luca Napolitano, dyrektor generalny marki Lancia.


Zobacz także:

RAJDY

HISTORIA/OLDTIMERS/span>
 


 

7 października 1983 roku jest naprawdę pamiętną datą dla marki Lancia, niezatartym dniem w oczach i sercach wszystkich miłośników motorsportu: Lancia Rally 037 odniosła zwycięstwo w Rajdzie San Remo i zapewniła sobie po raz piąty w swojej historii tytuł Mistrza Świata Konstruktorów na dwa rajdy przed ich zakończeniem.

Był to imponujący wynik w etapie w całości „sygnowanym” przez włoską markę, w którym cztery samochody znalazły się na pięciu pierwszych miejscach: z Markku Alenem, Walterem Röhrlem i Attilio Bettegą na podium oraz bardzo młodym Miki Biasionem na piątym miejscu za kierownicą Lancii Rally 037 – Jolly Club.

To prawdziwy wyczyn, biorąc pod uwagę parametry techniczne i moc konkurencyjnych modeli: w przeciwieństwie do swoich rywali, którzy mogli już startować samochodami z napędem na cztery koła, Lancia Rally 037 posiadała napęd na tylne koła. Nic więc dziwnego, że 40 lat później pozostaje to nadal osiągnięciem, które nigdy nie zostało powtórzone w historii wyścigów.

Zwycięstwo w San Remo zapoczątkowało złotą erę modelu: w bardzo krótkim czasie Lancia Rally 037 zdołała oczarować miliony fanów na całym świecie. Oprócz Mistrzostw Świata Konstruktorów, Lancia Rally 037 zajęła drugie miejsce w Mistrzostwach Świata Kierowców z Walterem Röhrlem za kierownicą oraz zdobyła Mistrzostwo Europy i Włoch z Miki Biasionem za kierownicą, który niedługo później ścigał się w barwach zespołu Lancia Martini.

Historia modelu Lancia Rally 037 to historia włoskiej doskonałości w sportach motorowych.

Oficjalny debiut modelu w wersji drogowej miał miejsce podczas 59. Salonu Samochodowego w Turynie w 1982 rok. Wyposażony w silnik o mocy 205 KM, z gaźnikiem z podwójną lufą Webera i doładowaniem za pomocą sprężarki wolumetrycznej, samochód został zaprojektowany z myślą o wejściu do świata rajdów.

Wyprodukowano zaledwie 200 egzemplarzy modelu, aby uzyskać homologację w Grupie B do startu w rajdach.

Lancia Rally, lepiej znana jako „037” (numer projektu), to samochód sportowy czystej krwi w każdym szczególe: jej „funkcjonalne” i śmiałe kształty charakteryzujące zarówno przód, jak i tył oraz kanciasty grill przypominający „kielich”, czynią z niej idealny samochód do rajdów. Model wyraźnie bazował na samochodzie Beta Montecarlo, sportowym, kompaktowym coupé z silnikiem umieszczonym centralnie, o sportowym charakterze, typowym dla lat 70. ubiegłego wieku. Bazując na tej podstawie, wszystko w Lancii Rally 037 przyczynia się do wzmocnienia jej sportowego ducha: agresywna stylistyka, brutalny i wydajny charakter. Minimalistyczne i racjonalne wnętrze to esencja samochodów rajdowych, podobnie jak niektóre z aerodynamicznych elementów na słupku i ogonie, w tym efektowny spojler, dzięki którym samochód był jeszcze bardziej wydajny.

Nieokiełznany duch oryginalnego połączenia konstrukcji nabrał klasy dzięki agresywnemu, ale eleganckiemu nadwoziu, będącemu w stanie zapewnić znaczne obciążenie aerodynamiczne. W celu maksymalnego zwiększenia osiągów poszycie wykonano z włókien poliestrowych wzmocnionych włóknem szklanym, z dwoma lekkimi maskami silnika i bagażnika, całkowicie demontowanymi.

Doskonała równowaga między dwoma tak różnymi „duszami”, charakterystyczna już dla legendarnego Stratosa, sprawiła, że Lancia Rally 037 jest jednym z dziewięciu kultowych samochodów marki w historii, które zainspirowały markę Lancia do stworzenia przyszłych modeli, począwszy od Lancii Pu+Ra HPE, manifestu marki na następne 10 lat. W 100% elektryczny samochód koncepcyjny uosabia wizję marki w zakresie designu, „domowego klimatu” wnętrza, zrównoważonego rozwoju, elektryfikacji i „effortless technology”. Samochód koncepcyjny Lancia Pu+Ra HPE wyróżnia się bowiem stylistyką, w której minimalistyczny styl nieustannie przeplata z agresywnymi, ostrymi liniami, silnie nawiązując do kwintesencji Lancii Rally 037.