RENAULT TRUCK: PIERWSZY POJAZD CNG OFICJALNIE PRZEKAZANY

PGK_Srem_c1

PGK Śrem, zarządzany przez Prezesa Pawła Wojnę należy do tych przedsiębiorstw komunalnych, które są otwarte na stosowanie alternatywnych paliw, szczególnie CNG. Firma od lat inwestuje w takie pojazdy i we własne stacje tankowania tym paliwem.

Przekazywana śmieciarka na podwoziu gamy D 26 Wide P6x2/6 CNG to kolejny pojazd Renault Trucks we flocie firmy ze Śremu, ale pierwszy napędzany gazem ziemnym.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

ROZMAITOŚCI


 

To również pierwszy pojazd CNG Renault Trucks sprzedany w Polsce. Samochód jest napędzany produkowanym przez Cumminsa silnikiem NGT9 o pojemności 8,9 l. Osiąga on moc 325 KM (239 kW), a maksymalny moment obrotowy 1360 Nm generuje w zakresie od 1300 do 1400 obr./min.

PGK_Srem_c2

Tak „krótki” zakres nie jest jednak problemem – Renault Trucks zastosowało w nim bowiem automatyczną, 6-biegową skrzynię biegów Allison 3200V ze zmiennikiem momentu obrotowego, która dzięki przełożeniu 1,93 zapewnia ciężarówce bardzo dobre parametry trakcyjne. Sterowana jest, panelem przyciskowym w kabinie.

Obsługa tego pojazdu dla kierowcy nie różni się niemal niczym w stosunku do D Wide zasilanego jednostką wysokoprężną. Jedyna obsługowa „inność” to sposób tankowania. Zbiorniki gazu ziemnego umieszczone są po obu stronach pojazdu osłonięte pokrywami z tworzywa sztucznego.

Mieszczą ilość CNG równoważną energetycznie 90 l (przy 2 x 3 butlach) lub 120 l (2 x 4 butlach) oleju napędowego. W pierwszej wersji zapewnia to pojazdowi zasięg ponad 300 km.

PGK_Srem_c3

Na ramie pojazdu demonstracyjnego osadzona została śmieciarka firmy NTM z tylnymi urządzeniami zasypowymi wyposażonymi w dwa oddzielne odwłoki, całkowicie eliminujące mieszanie się frakcji. Oznacza to, że w czasie jednego kursu może ona zbierać np. posegregowane odpady biodegradowalne i z tworzyw sztucznych. Ma to ogromny wpływ na ekonomikę wykorzystania pojazdu.

D Wide 2,3 to gama pojazdów o bardzo mocnej konstrukcji i z wygodną, szeroką na 2,3 m kabiną, przeznaczonych do wykonywania szerokiego spektrum zadań, m.in. jako nośniki nadwozi komunalnych. Widoczny na zdjęciach samochód w konfiguracji 6×2 ma napęd na drugą oś i wleczoną, skrętną trzecią oś, co oczywiście podnosi jego zdolności manewrowe.

Przednia oś zawieszona jest na parabolicznych resorach piórowych współpracujących ze stabilizatorem, natomiast całe tylne zawieszenie jest pneumatyczne wyposażone w zdalne poziomowanie. Rozstaw osi to 4100 mm (od 1 do 2, napędzanej). Rama w obszarze tylnego mostu została wzmocniona pod zabudowę śmieciarką. Wydech otrzymał pionową rurę z osłoną termiczną.

PGK_Srem_c4

Masa podwozia wynosi 7940 kg, a DMC pojazdu 26 000 kg. Przystosowanie kabiny do roli śmieciarki, poza instalacją monitora kamery cofania i sterowników do obsługi zabudowy, objęło też zainstalowanie na tunelu silnika trzeciego, środkowego fotela dla załoganta.

O zaletach pojazdów gazowych wypowiada się Artur Bartosiewicz, szef działu sprzedaży podwozi w Renault Trucks Polska.

– Bardzo duże zainteresowanie jest szczególnie „gazowcami”, ze względu na wiele zalet takich pojazdów. Są one wprawdzie droższe w zakupie od tych zasilanych olejem napędowym, ale w branży komunalnej pojazdy eksploatuje się ok. 15 lat. Dzięki temu, że koszt paliwa gazowego jest o ok. 30 proc. niższy niż w przypadku diesla, różnica w cenie zakupu zwraca się po ok. 5 latach, potem to już czysty zysk. Poza tym silnik gazowy nie emituje cząstek stałych, więc na długie lata odpada problem związany z zanieczyszczeniem powietrza. Jest też o wiele cichszy od wysokoprężnych, a więc mniej uciążliwy dla otoczenia. Przedsiębiorcy, którzy już korzystają z pojazdów CNG mówią też o tym, że dzięki nim zniknął problem kradzieży paliwa. To wszystko jest potwierdzone w praktyce – mówi Artur Bartosiewicz.

Przekazanie pierwszego pojazdu CNG w Polsce to wielkie święto dla Renault Trucks.