SEAT: MALAGA – PIERWSZY NIEZALEŻNY MODEL I MARKI

Po udanym wprowadzeniu na rynek modelu Ronda w 1982 i pierwszej wersji Ibizy w 1984, SEAT już w 1985 roku zaprezentował światu swojego pierwszego sedana, produkowanego jako niezależne przedsiębiorstwo.

Malaga czerpie swoją nazwę od położonego nad Morzem Śródziemnym jednego z najstarszych miast Europy, a samochód ten doskonale wpisał się w schemat nazywania aut na cześć słynnych hiszpańskich miejsc. SEAT Malaga miał zastąpić model 131, a równocześnie biorąc pod uwagę ogromny bagażnik i różnicę wielkości, przyciągnąć inną grupę klientów, niż wspomniane Ibiza i Ronda.


Zobacz także:

RAJDY: 40 LAT TEMU KULTOWA LANCIA RALLY 037 DOKONAŁA NIEMOŻLIWEGO
 

HISTORIA/OLDTIMERS
 


 

Trzy silniki, wiele wariantów

Przez całe 6 lat produkcji SEAT Malaga doczekał się kilku wersji silnikowych. Z unikalną konstrukcją nadwozia, pojazd ten dostępny był w trzech wariantach. Były nimi dwie benzynowe opcje o pojemności odpowiednio 1,2 i 1,5 litra, natomiast trzecim rozwiązaniem był silnik 1,7 diesel, znany miłośnikom marki SEAT z takich modeli, jak Ritmo i Ronda.

Produkcja tego modelu zbiegła się w czasie z pojawieniem się dwóch kluczowych technologii – katalizatorów oraz wtrysków paliwa. Wszystkie modele Malagi wyposażone były w pięciostopniową skrzynię biegów, przy czym początkowo silniki 1,2 oferowały piąty bieg wyłącznie jako dodatkową opcję wyposażenia. Tym samym, w zależności od dostępności wspomnianych nowinek technologicznych, modele z tą samą jednostką napędową mogły różnić się od siebie mocą.

W stronę poprawy osiągów

Z biegiem lat na rynku pojawiła się bardziej zmodernizowana wersja Malagi, w przypadku której nie tylko zastosowano katalizator i wtrysk paliwa, ale dodatkowo zwiększono stosunek sprężania z 9,5:1 do 10,8:1. W efekcie samochód zyskał od 71 KM w zależności od wersji silnikowej. Z kolei prędkość maksymalna Malagi wynosiła 154 km/h. Następne zmiany wprowadzane w modelu sprawiły, że silnik 1,5 z katalizatorem i wtryskiem paliwa zyskał 90 KM, osiągając prędkość 170 km/h.

Wreszcie, światło dzienne ujrzała najmocniejsza wersja układu napędowego, która została zamontowana w modelu nazwanym Malaga Injection, aby odróżnić jej silnik wielopunktowy od pozostałych wariantów. Poprzez nieznaczne zwiększenie stopnia sprężania do rekordowych 11,0:1, SEAT Malaga był w stanie uzyskać imponującą w tamtym czasie moc 101 KM. Dzięki temu samochód ten był w stanie osiągać prędkość maksymalną rzędu 175 km/h. Malaga w wersji Injection była dodatkowo wyposażona w wentylowane tarcze hamulcowe przedniego zawieszenia, co stanowiło kolejną rewolucję po prowadzeniu katalizatora i wtrysku paliwa.