SKODA: NAJMOCNIEJSZY SILNIK DIESLA W MODELU KODIAQ RS

kodiaq-rs-1

Nowy silnik w Škodzie Kodiaq RS to najmocniejsza jednostka wysokoprężna w historii marki stosowana w pojazdach seryjnych. Diesel ma moc 176 kW (240 KM).

Maksymalny moment obrotowy wynosi 500 Nm. Motor jest dostępny wyłącznie w nowym SUV-ie producenta.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Nowością jest też system dynamicznego wzmacniania dźwięku – Dynamic Sound Boost, który zapewnia autentyczne, sportowe brzmienie bez uszczerbku na komforcie jazdy.

kodiaq-rs-2

Sercem mocarnego silnika 2.0 TDI jest układ dwustopniowego doładowania. Dwulitrowa jednostka korzysta z dwóch turbosprężarek połączonych szeregowo. Dzięki technice biturbo jednostka osiąga imponujący maksymalny moment obrotowy w zakresie 1750-2500 obr./min. Efekt: Kodiaq RS ma wyśmienite osiągi. Napędzany na cztery koła SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 6,9 sek. (wersja 5-osobowa) i rozpędza się do prędkości 221 km/h.

Dynamiczny samochód potrzebuje dynamicznego brzmienia. Właśnie dlatego w modelu – po raz pierwszy w historii producenta – zastosowano system dynamicznego wzmocnienia dźwięku, czyli Dynamic Sound Boost.

We współczesnych samochodach spotyka się szereg rozwiązań odpowiadających za sportowe brzmienie: od układów wydechowych z aktywnymi klapami, przez „podbicie” dźwięku, głośniki w kabinie lub głośnik umieszczony pod maską, aż po specjalny rezonator w układzie dolotowym. Dynamic Sound Boost spełnia cechy aktywnego układu wydechowego oferując autentyczne brzmienie na zewnątrz i we wnętrzu samochodu oraz wyjątkową wszechstronność.

kodiaq-rs-3

Jak działa Dynamic Sound Boost?

System Dynamic Sound Boost moduluje dźwięk układu wydechowego samochodu. W tym celu specjalna jednostka sterująca odczytuje parametry, takie jak prędkość obrotowa silnika, moment obrotowy, aktualne przełożenie oraz szybkość jazdy, a następnie, przy użyciu skomplikowanych algorytmów, oblicza określone sygnały dla siłownika umieszczonego w pobliżu rur wydechowych. Na ich podstawie generuje on „sztuczny” odgłos i wzbogaca oryginalne brzmienie układu wydechowego. W rezultacie kierowcy towarzyszy emocjonujące, sportowe brzmienie.

W zależności od trybu jazdy i preferencji kierowcy, system Dynamic Sound Boost może generować dźwięki o różnej barwie i odmiennym natężeniu – od cichych do zdecydowanie sportowych. Kodiaq RS oferuje trzy różne brzmienia, powiązane z wyborem profilu jazdy Driving Mode Select.

W trybie Comfort dźwięk jest stonowany i wtapia się w tło, w programach Normal i Snow staje się bardziej wyrazisty, a w trybie Sport osiągom SUV-a towarzyszy zdecydowana, mocna nuta. Program Individual pozwala kierowcy na dopasowanie brzmienia układu wydechowego do własnych preferencji, a w trybie Eco system Dynamic Sound Boost nie generuje dodatkowych dźwięków, co sprawia, że samochód jest bardzo cichy.

kodiaq-rs-4

Odgłos płynie prosto z siłownika zamontowanego w pobliżu rur wydechowych. Nie jest on jednak fizycznie połączony z układem wydechowym – takie umiejscowienie jest istotne dla zapewnienia odpowiedniej interakcji między siłownikiem a „wydechem”. Umożliwia bowiem uzyskanie oczekiwanej autentyczności, właściwej dla sportowego wizerunku samochodu.

Dynamic Sound Boost pozwala przede wszystkim tworzyć sportowy wizerunek samochodu – w tym jego brzmienie słyszane na zewnątrz. Kolejnym niekwestionowanym atutem jest fakt, że DSB można sterować za pomocą systemów pokładowych – na przykład zmieniać intensywność modulacji dźwięku w zależności od trybu jazdy lub całkowicie wyłączyć tę funkcję.