PEUGEOT: NOWY 308 GTi – PRAWDZIWY SPORTOWIEC

pe_308GTi

Gdy do gamy Peugeot wchodził nowy model 308, zapowiadano wprowadzenie także pojawienie się jego sportowej wersji. Jej stworzenie powierzono oczywiście działowi Peugeot Sport.

Kierowca siedzący za kierownicą najnowszego samochodu z serii 308 dysponuje silnikiem 1.6 THP S&S o mocy 270 lub 250 KM, samoblokującym mechanizmem różnicowym Torsen, możliwością regulacji zawieszenia oraz Peugeot i-Cockpit.


Zobacz także:

PREMIERY


 

Nowy 308 GTi by Peugeot Sport dołącza do zapoczątkowanej przez kultowego 205 GTi – gamy ponad 800 tys. sportowych wersji modeli (od 309 GTi, 405 Mi16, 306 S16 do 208 GTi, RCZ R).

Samochód jest napędzany silnikiem 1.6 THP S&S dostępnym w dwóch poziomach mocy: 182 kW (250 KM) i 200 kW (270 KM). Emisja CO2 w tej jednostce produkowanej zgodnie z normą Euro6, wyposażonej w system Stop&Start, wynosi zaledwie 139 g/km, co odpowiada spalaniu na poziomie 6,0 l/100 km. Dzięki niskiemu stosunkowi masy do mocy, wynoszącemu jedynie 4,46 kg/KM, 308 GTi 270 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6 sekund i pokonuje 1000 metrów ze startu zatrzymanego w 25,3 sekundy.

Nowe auto jest wyposażone w samoblokujący mechanizm różnicowy Torsen i opony Michelin Super Sport na 19-calowych obręczach kół Carbone. W układzie hamulcowym 308 GTi 270 zastosowano tarcze o średnicy 380 mm z przodu, z polakierowanymi na czerwono zaciskami Peugeot Sport oraz tarcze o średnicy 268 mm z tyłu.

Dzięki stosunkowi masy do mocy wynoszącemu jedynie 4,82 kg/KM, 308 GTi 250 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,2 sekundy i pokonuje 1000 metrów ze startu zatrzymanego w 25,6 sekundy. Wersja ta jest dostępna w zależności od kraju.

308 GTi wyróżnia się dynamicznym stylem, na który składa się obniżone o 11 mm zawieszenie oraz odmienny kolor przodu i tyłu nadwozia. Sportowe jest również wnętrze samochodu.

Dostępne wyłącznie w wersji 308 GTi 270 dwukolorowe nadwozie stanowi połączenie nowego, ognistego odcienia czerwieni Ultimate z czernią Perla Nera. Wchodzą one w skład palety 6 dostępnych kolorów nadwozia gamy 308 GTi. Do wyboru klientów będą następujące lakiery czerwony Ultimate, niebieski Magnetic, czarny Perla Nera, szary Artense, biały Perłowy oraz szary Hurricane.

Zawieszenie z możliwością regulacji przez kierowcę, błyskawicznie reagujący w całym zakresie obrotów silnik, wydech o unikalnym brzmieniu, Peugeot i-Cockpit, pakiet Driver Sport Pack, kubełkowe siedzenia – efekt robi wrażenie!

Stabilność samochodu podkreślają dwie potężne końcówki wydechu. Charakterystyczny znak GTi pojawia się na przednich błotnikach i tylnej klapie. Na desce rozdzielczej, siedzeniach, bokach drzwi, osłonie dźwigni zmiany biegów i wysokiej klasy dywanikach pojawiają się czerwone przeszycia. Nakładka na progi z oznakowaniem „Peugeot Sport” i „GTi” została wykonana z aluminium, podobnie jak nakładki pedałów, oparcie dla stopy i gałka dźwigni zmiany biegów. W wersji GTi 270 kubełkowy fotel pokryty skórą i alkantarą z oznakowaniem zapewnia doskonałe podparcie boczne.

Kompaktowa kierownica 351 x 329 mm doskonale leży w rękach i zapewnia precyzję sterowania. Jest pokryta licową skórą. Sportowy klimat wnętrza może dodatkowo wzmocnić pakiet Driver Sport. Naciśnięcie na przycisk umieszczony na centralnej konsoli powoduje zmianę koloru podświetlenia zegarów z białego na czerwony, na centralnym wyświetlaczu pojawiają się dodatkowe informacje (moc, moment obrotowy, ciśnienie doładowania, przyspieszenie boczne i wzdłużne), wzmacnia się brzmienie silnika i zmienia charakterystyka pracy pedału gazu.

Przednie zawieszenie typu McPherson oraz tylne – z belką skrętną, zapewnia precyzję toru jazdy. Elementy te mają również swój wkład w obniżanie masy pojazdu – stabilizator poprzeczny jest częściowo wydrążony, a przednie wahacze są wykonane z aluminium. Montowany wyłącznie w wersji GTi 270 samoblokujący mechanizm różnicowy (Torsen) jest zespolony ze skrzynią biegów, co pozytywnie wpływa na dynamikę pokonywania nawet najostrzejszych zakrętów.

Elektroniczne systemy wspomagania prowadzenia także zostały dopasowane do sportowego temperamentu auta. Algorytm elektrycznego wspomagania układu elektronicznego dobrano pod kątem zapewnienia jego synchronizacji z pracą samoblokującego mechanizmu różnicowego Torsen. Zastosowanie tego ostatniego wymagało również zmiany charakterystyki pracy układu kontroli trakcji w celu optymalizacji jego działania. Bardziej sportowe nastawy ESP pozostawiają kierowcy więcej swobody. Istnieje także możliwość całkowitego wyłączenia ESP.

Manualna, 6-stopniowa skrzynia biegów została odpowiednio wzmocniona, aby sprostać 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Odprowadzanie spalin z silnika ułatwia całkowicie zmieniony układ wydechowy.

Dane techniczne i osiągi dostępne są poniżej w galerii.